to 16.8. Kirjakahvilan Taiteiden yö: paikallisprogea, säestetty mykkäleffanäytös

Aloittaja kuka tahansa, 19:47:05 - 02.08.2012

« edellinen - seuraava »

Kalenteriin linkitetyt tapahtumat

kuka tahansa



http://www.facebook.com/events/421905067855102/

Turun Taiteiden yönä torstaina 16.8. Brinkkalan pihassa kohotaan kulttuurihistoriallisiin sfääreihin.

Alkuillasta kuullaan livenä autenttiseen 1970-luvun tyyliin progressiivista rockia soittavia turkulaisyhtyeitä Viima ja Sammal. Live-esitysten lomassa populaarikulttuuri-/progetutkija ja mm. Orne-yhtyeestä tunnettu muusikko Kimi Kärki esitelmöi progressiivisen rockin alkuvaiheista ja kehityksestä 1960- ja 1970-lukujen taitteen Iso-Britanniassa. Musiikkityylin alkuvaiheet tulevat yleisölle konkreettisemmin
tutuksi Kärjen toimiessa myös illan dj:nä.

Kirjakahvilan Taiteiden yön päättää elokuvakerho Kinokoplan kanssa järjestetty näytös, jossa Buster Keatonin mykkäklassikoita Seikkailija (Balloonatic, USA 1923, 22 min) ja Seppä (The Blacksmith, USA 1922, 25 min) säestää hieman modernimpaan progressiiviseen ilmaisuun tukeutuva Half Apple. Elokuvat alustaa Turun yliopiston kulttuurihistorian professori Hannu Salmi.

Tapahtumaan on vapaa pääsy mutta anniskelun johdosta 18 vuoden ikäraja. Pihan portit avautuvat klo 20 ja sulkeutuvat klo 02.

VIIMA
www.viima.org

SAMMAL
www.myspace.com/sammaltheband

HALF APPLE
www.halfapple.net

KINOKOPLA
www.kinokopla.fi

KIRJAKAHVILA
Brinkkalan piha
Vanha Suurtori 3
www.kirjakahvila.org

niilo pielinen

Näyttää hyvält, pakko yrittää tulla tänne Äxän keikan jälkeen...
...Speak finnish like Tarzan, write it like Cheeta...

http://www.last.fm/user/tiitusnakke

Kapr


kuka tahansa

Aikataulu:

20.00 Dj Kimi Kärki soittaa brittiprogen varhaisklassikoita
21.00 FL Kimi Kärki esitelmöi progressiivisen rockin synnystä
22.00 Sammal
23.00 Viima
00.00 FT Hannu Salmen alustus, jonka jälkeen elokuvakerho Kinokopla esittää Buster Keatonin lyhäreitä Half Applen säestäminä
01.30 valomerkki

Väliajoilla ja illan lopuksi yleisöä viihdyttää dj Kimi Kärki progelevyineen.


ambientwelt

Kiitos taas järjestäjille ja bändeille kivasta illasta. Itse näin vain Sammalen keikan, joka oli kyllä tosi hyvä. Soitosta kuuli, että suomi-proget ja sabbathit on kyllä kuunneltu. Instrumentaali veto oli melkein kuin Planet Caravan. Laulaja oli myös erinomainen.
Ainoana miinuksena oli minusta liian harkittu soitto. Monet kappaleet tuntuivat loppuvat vauhtiin päästyään liian nopeasti. Välillä tuntui kuin olisi kuunnellut bändiä suoraan levyä. Progebändiltä voisi kai odottaa pientä revittelyä ja biisien venyttämistä keikalla. ;-) 
Synavelho soitti myös hienosti ne suomi-progessa tavallisesti huilulle varatut osuudet. Tosin Yamahan AN-1X:n sijaan joku vanha jousikone tai memotron sopisi bändin soundiin paljon paremmin. Yamahan soundit oli eri vuosikymmeneltä kuin muu bändi.
Kritiikistä huolimatta kaiken kaikkiaan oikein hieno veto! Turkuhan on kohta uuden psykedelian ja konemusiikin lisäksi myös Suomen progekaupunki! Lisää tällaista!

niilo pielinen

Kiitos kirjiksen porukalle. Oli kiva ilta. Sammal oli hyvä, nii, progea kyllä oli :) Viimast en oo kyl paljon tykkäny, jotkut pätkät oli hyviä mut mun korvissa toi laulaja oli iha kauhe, ja ei näyttäny siltä et neil olis ollu ees hauskaa tai mitään muuta tunteita oo näkyny, oli vaa ''kylmä'', ei mulle toiminu yhtään. Lähin jo sen jälkeen ku mamuna mun pitäis mennä aamul töihin. Huomasin myös eilen et proge on mulle lähes tuntematon genre, kaikki bändit joita kaikki tietää ja tykkää, mä en tiedä niit, se on makuasia, mä tykkään enemmä oikee psykedeeliasta, krauttista, jumituksesta, heavy-psychista etc, no, ei voi kaikest tykätä...(ja periaattees en halua kuunnella samaa ku muut :) ) Mut juu, Sammal oli hieno. Kiitos keikasta.
...Speak finnish like Tarzan, write it like Cheeta...

http://www.last.fm/user/tiitusnakke

Turbourpo

Joo kiitokset taas järjestäjille!! Itse tiedän progesta kuin sika kiikareista, joten olin kiitollinen kun Kimi hieman valotti asiaa. Sammal heitti hyvän keikan! Taas sellainen orkesteri mistä en aiemmin tiennyt...