lauantaisin klo 17: Kirjakahvilan lauantaileffasarja

Aloittaja kuka tahansa, 13:08:03 - 16.02.2013

« edellinen - seuraava »

Kalenteriin linkitetyt tapahtumat

kuka tahansa

Vapaa pääsy. Näytökset lauantaisin klo 17 Kirjakahvilassa (Brinkkalan sisäpiha, Vanha Suurtori 3). Sarjan Fb-sivu täällä.



11.05.
Äitienpäivän aaton perhehelvetti-näytös. Katselussa musta komedia kahdesta pariskunnasta, jotka tapaavat käsitelläkseen poikiensa riitelyä. Kohteliaasta keskustelusta muotoutuu irvokas sanasota, joka ei anna armoa kellekään. Pääosissa Kate Winslet, Jodie Foster, Christopher Waltz ja John C. Reilly.

ohj. Roman Polanski, Ranska/Saksa 2011
kesto 79, K-7
English soundtrack, tekstitetty suomeksi
--

MENNEET NÄYTÖKSET:

16.02.
Kirjakahvilan Suklaaviikon päätteeksi katsotaan Roald Dahlin klassikkokirjaan perustuva, kaikenikäisille sopiva psykedeeliseksi äityvä satu, jossa sekoillaan maailman mahtavimmassa suklaatehtaassa. Pääosissa Johnny Depp, Freddie Highmore ja Helena Bonham Carter.

ohj. Tim Burton, USA 2005
kesto 110 min, K-7
English soundtrack, tekstitetty suomeksi
--

23.02.
Hidas ja symbolinen elokuva jonkinlaisessa utopiassa sijaitsevasta tyttöjen sisäoppilaitoksesta. Kokonaan lasten näkökulmasta kerrottu tarina viimeisistä viattomuuden hetkistä ennen aikuisuuden alkua huokuu nimetöntä uhkaa.

ohj. Lucile Hadzihalilovich, Ranska/Belgia 2004
kesto 115 min, K-11
en français, tekstitetty suomeksi
--

02.03.
Vaatimattomalla budjetilla tehty, elokuvafestivaaleilla tunnustusta kerännyt tutkielma yhteisön kyvyttömyydestä suhtautua poikkeavuuteen ja erityisesti mielen sairauksiin. Pääosissa Michael Shannon, Jessica Chastain ja Tova Stewart.

ohj. Jeff Nichols, USA 2011
kesto 116 min, K-16
English soundtrack, tekstitetty suomeksi
--


09.03.
Elämäkerrallinen draama Janet Framesta, äärimmäisen lahjakkaasta mutta sosiaalisesti rajoittuneesta uusiseelantilaiskirjailijasta, joka vietti nuorena pitkiä aikoja mielisairaalassa. Framea tämän eri elämänvaiheissa näyttelevät Karen Fergusson, Alexia Keogh ja Kerry Fox.

ohj. Jane Campion, Uusi-Seelanti 1990
kesto 153 min, K-11
English soundtrack, tekstitetty suomeksi
--

16.03.
Pääosaa esittävän Channing Tatumin omiin nuoruudenkokemuksiin perustuva elokuva miesstripparien maailmasta.

ohj. Steven Soderbergh, USA 2012
kesto 110 min, K-12
English soundtrack, tekstitetty suomeksi
--

23.03.
Kansainvälisenä kirjan päivänä katsotaan draamaelokuva nuoren pojan ja vanhemman naisen luku- ja seksisuhteesta natsi-Saksan lähihistorian varjossa. Pääosissa Kate Winslet, Ralph Fiennes ja David Kross.

ohj. Stephen Daldry, USA/Saksa 2008
kesto 124 min, K-15
English soundtrack, tekstitetty suomeksi
--

06.04.
Huikeasti ohjattu omintakeinen episodielokuva ihmiskohtaloista ruotsalaisessa yhteiskunnassa. Pettymyksiä, väärinymmärryksiä ja arkipäivän murheita.

ohj. Roy Andersson, Ruotsi 2007, kesto 92 min, K-11, svenskspråkig film, tekstitetty suomeksi
--

13.04. Indiepiireissä kehuja kerännyt absurdi ja vähän surumielinenkin draamakomedia hipsteripariskunnasta, joka kuolemansairasta kulkukissaa adoptoidessaan huomaa elävänsä nuoruutensa viimeistä kuukautta. He päättävät tehdä tämän kuukauden aikana vain projekteja, joita todella haluavat. Pääosissa Miranda July ja Hamish Linklater.

ohj. Miranda July, Saksa/USA 2011
kesto 91 min, K-7
English soundtrack, tekstitetty suomeksi
--

20.04.
Adolf Hitlerin syntymäpäivänä katsotaan Quentin Tarantinon huikea ohjaustyö, jossa yhdysvaltainjuutalaisten natsinmetsästäjien joukko-osasto salamurhaa natsijohtajia toisen maailmansodan aikaisessa Ranskassa. Tarantinolle tyypillisesti elokuva etenee pitkälti dialogin varassa. Pääosissa mm. Brad Pitt, Diane Kruger ja Eli Roth.

ohj. Quentin Tarantino, USA 2009
kesto 155 min, K-15
English soundtrack (with some German, French, and Italian), tekstitetty suomeksi
--

04.05.
Vuoden 1968 Tsekkoslovakiassa naisiinmenevä mieslääkäri tapaa monogamiaa harjoittavan naisen, ja he menevät naimisiin. Pian lääkäri rakastuu toiseen naiseen, ja Neuvostoliiton tankkien vyöryessä Prahaan heidän kaikkien elämänsä muuttuu. Pääosissa Daniel Day-Lewis, Juliette Binoche ja Lena Olin.

ohj. Philip Kaufman, USA 1988
kesto 165 min, K-15
English soundtrack, tekstitetty suomeksi
--

kuka tahansa

Tämän lauantain leffa katsotaan blu-rayltä.

kuka tahansa

Kevään lauantaileffasarja päättyy tänään. Blu-rayltä taas. Näytöksestä muuten ehtii oikein hyvin illan keikalle, elokuva kun kestää vain puolitoista tuntia.

Lainaa"One apartment – the film's entire set – holds two bourgeois New York couples meeting to discuss their sons, one of whom has knocked out the other's front teeth, and to effect some kind of settlement between the boys. Add Polanski to this toxic cocktail of passive-aggressive PC liberalism (Foster) v Darwinian corporate sharkiness (Christoph Waltz), clueless blue-collar schlubhood (John C Reilly) and screaming uptightness (Winslet), then settle in for a joyously unpleasant ride. The Bourgeois Proprieties don't survive the first half hour (of a very clipped 79 minutes – ah, brevity), and with the unhelpful addition of a bottle of scotch to an already volatile situation, all social inhibitions are soon abandoned. Loyalties fall apart, unlikely alliances form and abruptly dissolve (wives v husbands, men versus women, three on one), masks are torn off and violence is ever latent.

Just to watch actors of this quality tearing strips off each other is reason enough to see the film, but Polanski makes a deliberate commitment to the play's stage-bound properties – single set, single block of time – making this the least "opened-up" stage adaptation I've seen in ages. Polanski has returned again and again to claustrophobic or insular spaces: the yacht in Knife In The Water; the phantasmagoric apartments in Repulsion and The Tenant; the houses on islands in Cul-de-Sac and The Ghost; and the single set of Death And The Maiden. Again, he's back to scorched-earth warfare waged indoors.

There is a touch of Buñuel's The Exterminating Angel here and also Claude Chabrol and his trained ethnographer's beady eye for insect-like behaviour as he surveys various strains of bourgeois depravity. But the abiding presence is of Polanski himself, a pure film-maker still working in the elemental ways he learned at the Lodz film school in the 1950s: image/sound/editing; nothing else matters. As the first note of tension arises among the couples, an invisible dog starts barking somewhere far away, one of those characteristic tiny Polanski touches, like the backwards-shot seascapes in Bitter Moon, that disorient you just that little bit more, before he's ready to twist the knife again.

Cruelty, splendour, chaos and balance: four things that Roman Polanski knows all about."