Parhaat/hyvät/ok kauhuelokuvat!

Aloittaja jj, 11:53:46 - 09.08.2013

« edellinen - seuraava »

jj

Hei vaan kaikki ja hyvää kesää!
Minulla on onkelma kun olen jo pitkään pitänyt kauhuelokuvista mutta alkaa tuottaa vaikeuksia keksiä mitä katsoa. Iso osa klassikoista on tullut katsottua ja suurin osa kauhuelokuva "sarjoista" (Hellraiserit, Children of the cornit etc.). Ajattelin että olisi kiva jos löytyisi ihmisiä jotka ovat moisista kiinnostuneet ja he tulisivat jakamaan omia suosikkejaan tänne.
Aloittelen itse vaikka noilla Hellraiser elokuvilla kun ne on hyvin muistissa juuri nyt. Yleinen oletus kauhuelokuvissa on että eka leffa on hyvä ja loput huonoja remakeja, mutta imho. hellraiser leffasarjassa tämä ei pidä paikkaansa. Hellraiser saaga ja suurin osa elokuvista perustuu Clive Barkerin luomiin hahmoihin ja hän on valvonut niiden käyttöä elokuvissa, (lukuunottamatta Revelation elokuvaa joka tehtiin parissa minuutissa kun käyttöoikeudet meinasivat mennä ajallisesti loppuun. Barker kommentoi itse ettei koko elokuva liity Hellraisereihin yhtään mitenkään). Elokuvien kaksi ensimmäistä osaa ovat vakiinnuttaneet osansa (kultti-)klassikko kauhuelokuvien sarjaan, ja monet pitävät niitä parhaina Hellraiser elokuvina. Kolmas osa jonka Barker tuotti oli taas aikamoista kuraa joka perustuu huonoihin one-linereihin ja kökköihin hahmoihin. En tiedä tuliko kiire tehdä jatko-osa todella hyvän kakkososan jälkeen mutta rahastuksen makua on kyllä ilmassa kun tätä yrittää katsoa. Seuraavat neljä(!) osaa olivat taasen omasta mielestäni keskiverto kauhua parempia ja niitä voisi suositella genren ystäville! Elokuvat Bloodline, Hellseeker, Inferno ja Deader olivat kelpo elokuvia joiden tematiikka on paljolti samaa kuin kahdessa ensimmäisessä teoksessa.  Erityisesti Inferno yllätti aikoinaan kun aloin katsomaan tavallista kökköjatko-osaa. Kuriositeettina muuten mainittakoon että pääpahis Pinheadia esittävä Doug Bradley on esittänyt Pinheadia kuusi kertaa elokuvissa, mutta jostain syystä uuteen remakeen häntä ei ole pyydetty mukaan. Hellworld elokuva, eli toiseksi viimeinen on teinikauhuelokuva jossa pahikset on korvattu cenobiteillä hellraiser saagasta, pahikset voisivat olla ihan ketä vaan ja koko roskan käsikirjoitus vaikuttaa täysin rahastukselta.
LETS TALK ABUUT HÖRRÖR

jj

Sori jos jonkun mielestä jätin paljon kertomatta hellraisereistä, mutta en ajatellut ihan mitään esseeketjua tästä! Vaikea oli pitää lyhyempänä kun tyhmänä päätin sitten selostaa koko leffasarjan, heh.

Vekenator

Kauhuleffat on kiinnostanut ihan pikkupenikasta lähtien ja suurin osa oman DVD hyllyn sisällöstä on nimenomaan kauhua. Laitan omia suosikkeja paremmalla ajalla, mutta ajattelin tulla nyt ilmoittamaan, että cinemassacre.comissa on alkanut taas jokavuotinen Monster Madness sarja, eli sivujen pitäjä James tekee videoesittelyn jostain kauhuleffasta joka päivä lokakuussa. Tyypin videoarvostelut on helvetin hyvin tehty ja todella viihdyttäviä ja tuota kautta on löytänyt aivan helvetisti myös aika obscurea kamaa.

http://cinemassacre.com/

Kannattaa tsekkailla myös aikasempien vuosien Monster Madness sarjat!

http://cinemassacre.com/category/moviereviews/monstermadness/

Ja tietenkin muutkin kauhuleffa-arvostelut tuolla on aivan mahtavia. Ja monenlaisia hauskoja listauksia löytyy myös. Oma suosikki on tämä: http://cinemassacre.com/2009/02/13/top-13-friday-moments-2/

:D

niilo pielinen

^^ Ahhhhh sweet Jason.
Mahtava. Kyllä hyvin muistan 80luvun alussa, kakarana ku katotiin ne about 4 ekaa kaverin isän videovuokramos, aika toimivaa kamaa, ei ois iha heti menny metsään, onneksi ei ollu metsä/järvi maisemaa lähiössä :) Vitun kova ja symppis kaveri toi Jasse, ja ennen kaikki, helvetin keksilias.
...Speak finnish like Tarzan, write it like Cheeta...

http://www.last.fm/user/tiitusnakke

kuka tahansa

#4
Ensimmäinen (muistamani) kosketus kauhuelokuvaan on se, kun ollessani alle kymmenvuotias siskoni katsoi olohuoneessa Kauhun riivaamia (Evil Dead). Aina välillä tulin huoneestani sohvan taakse kurkkimaan, mitä ruudulla tapahtuu. Traumatisoiduin jo tästäkin niin pahasti, etten pariin viikkoon uskaltanut esim. käydä kylvyssä (vaikkei kylvyssä käyminen liity elokuvaan millään tavalla), ja kauhuleffoja en todellakaan halunnut enää katsoa. Paitsi Avaruuden pirujen (Invaders from Mars) vuoden 1986 versio tuli myös joskus pienenä katsottua, mutta se nyt oli aika perushuttua, vaikka silloin kovasti pelottikin.

Vuosia myöhemmin olin käymässä siskoni ja tämän silloisen poikaystävän luona maaseudulla. Isossa vanhassa talossa olivat paikalla vain minä ja siskoni poikaystävä, joka päätti sitten katsoa kakkoskerroksessa koko yön splatteria ym. kauhua.  Ensimmäisessä kerroksessa oli keittiö ja sen lattiassa kellariluukku - aivan kuin Kauhun riivaamissa. En uskaltanut olla talossa yksikseni, joten tuli sitten tahtomattani katsottua aika kovaa settiä siinä määrin, ettei mikään tämän jälkeen tuntunut enää miltään. Pääsin yli traumastani ja innostuin splatterista.

Hellraiserit ja muut Barker-filmatisoinnit, Elm Streetit ja Jasonit ym. pitkät sarjat, moottorisahamurhaajat, Nekromantikit, zombileffat (Romero, Gordon, O'Bannon, jopa tämä!), Carpenterit, Cronenbergit ja sen sellaiset tuli katsottua vhs:ltä pääosin suttuisina kopion kopion kopioina. Maissilapset, Manaajat - taisihan noita tulla telkkaristakin. Toki katsoin myös mm. Argenton ja Fulcin leffoja, mutta jostain syystä en koskaan oikein innostunut italokauhusta (italowesterneistä kylläkin!). Faces of Deathiä nyt ei kai varsinaisesti voi kauhuksi sanoa, mutta tulipa käytyä läpi tuollaisiakin juttuja. Splatter-harrastukseni päättyikin sitten japanilaiseen Guinea Pigiin (The Devil's Experiment), jonka olemassaolon tarkoitusta en ollenkaan käsittänyt. Tähän asti olin katsonut splatter-leffoja tai perustellut niiden katsomista itselleni camp-asenteella ja mielenkiinnolla erikoistehosteita kohtaan (käsi pystyyn kaikki jotka ovat yläasteella tehneet oman splatter-leffansa!), mutta Guinea Pig vei jotenkin pohjan kaikelta: siinä ei ollut mitään hauskaa (myöhemmissä osissa kuulemma on), ja osaan leffan kidutuskeinoista ei tarvinnut mitään kikkailua (esim. moottorisahan jyrinän soittaminen kuulokkeista vuorokausien ajan). Alkoi jotenkin ärsyttää, että olin ylipäänsä katsonut koko "elokuvan".

Nykyään vähän harmittaa, ettei oikeasti hyviä kauhuleffoja juuri tule vastaan. Gore- ja splatter-hommat eivät enää kiinnosta, koska niiden huumori tuntuu lapselliselta ja pelkät erikoistehosteet eivät enää oikein jaksa kantaa. Mistäpä löytyisi kunnon kauhua, siis oikeasti pelottavaa matskua? Toisaalta mikä nyt sitten on kauhua? Mites trillerit? Eihän Psykoakaan alun perin kauhuleffaksi luokiteltu.

Viime keväänä olin mukana järkkäämässä Kirjakahvilassa kauhuleffasarjaa, jonka keskusteluosuuksissa tuli mietittyä sitä, miten oikeastaan mikään näistäkään leffoista ei pelottanut (vaikkakin Marttyyreissä oli hetkensä). Viimeistään silloin tajusin, että sellaiset kauhuelokuvat ovat minusta aika laimeita, joissa tapahtumille löytyy selitys ja "hirviöille" kasvot/muodot. Ellei tätä sitten tehdä tyylikkäästi, kuten The Othersissa ja Kuudennessa aistissa (josta pidin kovasti ensimmäisellä katsomiskerralla mutta toisella en enää juuri yhtään). Modernin japsikauhun kliseet säikähdyttivät ensimmäisillä katsomiskerroilla, mutta nykyään nekin lähinnä haukotuttavat.

Mielestäni oikeasti hyviä ja oikeasti pelottavia elokuvia ovat:

Hohto (The Shining, Stanley Kubrick, USA 1980). Kaikkien aikojen paras, ei voi mitään. Sekä elokuvana että kauhuelokuvana aivan loistava teos. Tunnen ihmisiä, jotka eivät voi katsoa leffaa juuri alkutekstejä pidemmälle, koska tunnelma on vain niin ahdistava jo heti alkumetreillä. Stephen Kinghän ei yleensä arvosta mitään kirjojensa elokuvasovituksia, mutta tätä hän varsinaisesti inhosi - ja teki sitten itse oman käsiksen ja tuotti tarinasta kolmiosaisen tv-leffan vuonna 1997. Just just.

Rosemaryn painajainen (Rosemary's Baby, Roman Polanski, USA 1968) ja Vuokralainen (Le locataire, Roman Polanski, Ranska 1976). Rosemaryn painajaista en ole nähnyt pitkään aikaan, mutta Vuokralainen tuli katsottua uudestaan juuri noin kuukausi takaperin, eikä sekään enää tuntunut ihan niin vaikuttavalta kuin joskus aiemmin. Polanskilla on kuitenkin hyvä ja kieroutunut meininki leffoissaan!

Lost Highway (David Lynch, USA 1997). Tätä ei kai kauhuksi luokitella, mutta minä kyllä luokittelisin. Häiritsevää settiä!

Funny Games (Michael Haneke, Itävalta 1997). Ei nyt sinänsä kauhua tämäkään, mutta arkisuudessaan aika häiritsevä. Osoittaa hyvin, miten väkivallan näyttämättä jättäminen on yleensä huomattavasti tehokkaampaa ja ahdistavampaa kuin kohtuuton läträily.

The Blair Witch Project (Myrick & Sanchez, USA 1999). No tämähän jakaa mielipiteitä, mutta minä tykkäsin kovasti. Erittäin tiivis tunnelma, ja loppu on aivan loistava.

Pitää mainita myös (jo tuossa pitkähkössä sepustuksessani epäsuorasti mainitut) Romeron alkuperäiset Night of the Living Dead ja Day of the Dead. Dawn of the Deadistä en ole erityisemmin perustanut, mutta ehkä sekin pitäisi katsoa uudestaan. Carpenterin The Thing on tunnelmaltaan hieno myös, Halloweenistä puhumattakaan. Teksasin moottorisahamurhaajassa on hurjaa meininkiä, vaikka kakkonen onkin jo silkkaa komediaa (tarkoituksella toki). Ensimmäinen Hellraiser on temaattisesti oikein kiinnostava, mutta etenkin myöhemmät osat menevät vähän turhan "supersankarimeiningiksi", kuten osa Barkerin jutuista muutenkin (erit. Yön kansa / Night Breed).

No mutta, aika perussettiähän tuossa minulla nyt sitten näyttäisi olevan. Vinkkejä otetaan vastaan! Pitäisikö vielä kuitenkin antaa italokauhullekin mahdollisuus? Siitä on kuitenkin aika kauan kuin noita olen katsonut. Olisiko ehdotuksia aasialaiskauhusta, joka ei olisi hönttiä ja jossa olisi oikeasti panostettu juoneenkin? Kuten yllä on käynyt ilmi, ei camp-/huumorimeininki oikein nappaa, etenkään kauhussa. Vakavaa ja vakavasti otettavaa sen olla pitää!

niilo pielinen

Yks mistä tykkäsin myös aika paljon niist tuoremmista leffoja on se Martyyrit, en tiedä jos se on kauhu tai jotain muuta, mut todella synkkä ja ''epätervellistä'' meininki, tai ainaki silloin tuntenu näin...
Martyrs (Trailer)
...Speak finnish like Tarzan, write it like Cheeta...

http://www.last.fm/user/tiitusnakke

salozka

Mielenkiintoinen topic!

Kauhun määritelmään kyllä mahtuu monenlaista, ja helmiä on täällä listattukin :) Noi mainitut ja sellanen perinteikäs "kasarikauhu" toimii mulle. 70-lukujutut myös, kaikki epämääräiset kulttileffat ja esim. Hammer Horror leffat. Näissä ei oo välttämättä se kauhu vaan enemmänkin tunnelma, joka kolahtaa. Kökköys ja tahaton huumorikin on plussaa. Tää on taas, että missä menee kauhun rajat, mutta nerokkaita on myös nää eläinkauhuhommat, tyyliin Alligaattori, Rotat, milloin mikäkin :) Toisaalta taas vaikka jossain 20-luvun vanhoissa leffoissa hienoja juttuja, tyyliin Nosferatu ja Phantom of the Opera (jonka näin eka kertaa kun oli hiljattain se E-musikgruppen livesoitanta siihen).

Pientä listausta edellisten lisäksi, sellaisia kuin nyt nopeesti tulee mieleen:

Poltergeist, tää oli mulle sitten taas lapsena sellanen, että hyvä kun uskalsi telkun avata sen jälkeen :D

Fulci - the Beyond, loistomusa myös leffassa.

Fulci - Zombie Flesh Eaters

Wicker Man, se alkuperäinen, ei Nicolas Cage, hehe.

Carpenter - The Thing

Carpenter - Usva

Carpenter - They live, nero aurinkolasien kautta näkyy örkkimörkit.

Amityville-leffat

Tää menee trilleri/klassikko-osastolle, mutta jos on jostain syystä mennyt ohi, Hitchcockin Vertigossa hieno tunnelma ja kaikinpuolin hieno leffa. Hitchcockit tietty muutenkin myös.

Spielbergin Kauhun kilometrit & evil rekka.

Argento - Suspiria tai Profondo Rosso. Musat myös jees!

Käärme ja sateenkaari. En muista hyvin, tarvis katsoa uudestaan joskus, niin kuin monta muutakin!


Vekenator

Hyviä leffoja listailtu!

Rosemaryn painajainen ja Kubrikin ohjaama Hohto kuuluu omiin suosikkeihin myös. Itseasiassa katselin myös Tenantin toiseen kertaan pari viikkoa sitten ja tykkäsin edelleen.

Italokauhu on kolahdellut melkeimpä aina ja esim. Dario Argenton Suspiria kuuluu ehdottomasti (ja aika kliseisti) omaan top-10 leffoihin ikinä. Täydellinen kauhuelokuva kaikinpuolin! Stendhal Syndrome on myös todella hyvä Argento leffa jota ei jostain syystä mainita juuri koskaan.

Fulcilla on hetkensä ja jo mainitut The Beyond ja Zombie Flesh Eaters on loistavia. House By The Cemetary tuli tuijoteltua myös muutama viikko sitten jälleen kerran, mutta pieni kyllästyminen rupeaa jo nostamaan päätänsä ton kohdalla...

Uudemmista leffoista pitää mainita Hagstone Demon. Pienellä budjetilla kyhätty DIY meiningin leffa jossa on tapahtuu vähän kaikennäköistä ja varsinkin leffan tunnelma on aivan mahtava. Cinemassacre.comista bongasin tämänkin.

"The Hagstone Demon" Official Trailer - Mark Borchardt

Heitetääs iteltäkin tämmönen "heti tulee mieleen" lista tähän väliin. Näihin ei kyllästy vaikka kattelis kuin monta kertaa:

1. Cemetary Man (suosittelen joka iikalle jos ette ole nähneet vielä.)
2. Evil Dead (eka. Ei jatko-osissakaan vikaa ole vaikka mennäänkin komedian puolelle)
3. Halloween
4. Suspiria
5. Living Dead at The Manchester Morgue (Yks parhaista Zombie-leffoista ikinä IMO.)
6. Manaaja (tottakai!)
7. Hohto (tottakai!)
8. Night Of The Living Dead
9. Salem's Lot
10. Omen (eka.)

Ja onhan niitä vielä vaikka mitä, mutta lisää myöhemmin. Jarilla kun on tuo Blair Witch tuossa oikeasti pelottavien listassa, niin minä voin myöntää, että The Ring - se jenkki re-make - oli mulle semmonen leffa jossa meinas tuli kuset housuun kun eka kerran näin leffateatterissa. Ainoa leffa minkä aikana oon katellu elokuvateatterissa enemmän lattiaa kuin valkokangasta :D Ja sen leffan jälkeen tuli myös oltua pidemmän aikaa ahdistunut. Ainakin mulle sen leffan teemat ja tunnelmat oli jotain ihan uutta vaikka kauhua on tullut tosiaan tuijoteltua penskasta asti. Enää ei pelota niin paljoa ja re-make, sekä japsiversiotkin löytyy DVD:nä omasta hyllystä :)

kuka tahansa

Lainaus käyttäjältä: salozka - 21:09:03 - 02.10.2013 Wicker Man, se alkuperäinen
Miten saatoin unohtaa tämän! Hieno, hieno elokuva!

LainaaTää menee trilleri/klassikko-osastolle, mutta jos on jostain syystä mennyt ohi, Hitchcockin Vertigossa hieno tunnelma ja kaikinpuolin hieno leffa. Hitchcockit tietty muutenkin myös.
Vertigo näytetään Kirjakahvilan tiistaileffasarjassa parin viikon päästä (15.10.), jos joku ei ole vielä nähnyt tai tahtoo nähdä uudestaan.

LainaaKäärme ja sateenkaari. En muista hyvin, tarvis katsoa uudestaan joskus, niin kuin monta muutakin!
Tuota noin. Katsottiin tämä Kirjiksen kauhusarjassa, kun kaikki järjestäjät muistelivat ysäriltä, että olisi ollut kelpo leffa. Sanotaan nyt näin, että älä katso uudestaan - jätä hyvät muistot!

Vekenator

Wicker Manin voisin itsekkin sisällyttää tohon listaan plus ykköseksi! Vertigo pitää tulla kahteleen kirjikselle ehdottomasti. Oon yrittäny aina kirjastosta bongata tota, mutta ei oo koskaan ollut hyllyssä. (Enkä oo jaksanu varata jostain syystä.)

jj

Pitääpi käydä katselemassa noi Jamesin videot cinemassacresta, tiesin että kaveri on aikamoinen leffafriikki mutta en noista videoista tiennyt. Katselin Evil Deadin remaken ja en voi kyllä suositella. Ainakaan en itse hirveästi pitänyt, olen sen nyt pari kertaa katsonut. The Thing on kyllä yksi lemppareita! Kingin Misery - Piina on yksi hyvä leffa mitä ei olla taidettu vielä mainita. Kertoo siitä kun kirjailija joutuu jäisellä tiellä auto-onnettomuuteen ja hänet pelastaa kirjailijan suurin fani. Moni näistä leffoista löytyy nykyään ihan youtubesta muuten, laittaa hakusanaksi leffan nimen ja hakusuodattimesta valitsee "kesto yli 20min". Itsekin muuten pidin Blair Witchistä, pidän muutenkin tuommoisesta vähän "minimalistisemmasta" kerronnasta ja kuvauksesta. Esim. Phonebooth leffa on itselle aikamoinen kestosuosikki vaikka melkein koko leffa samassa paikassa ollaan. Samaan tapaan leffa Buried oli ihan ok kun katsoin, kertoo siis arkussa maahan haudatusta miehestä jolla on seuranaan ainoastaan puhelin mikä on hänen ainoa kontakti ulkomaailmaan.

omon

Itse en ole ollut mikään kauhuelokuvien suurkuluttaja koskaan (ja ehkä jopa juuri tästä syystä)
Lainaus käyttäjältä: Vekenator - 22:33:33 - 02.10.2013
...minä voin myöntää, että The Ring - se jenkki re-make - oli mulle semmonen leffa ... kun eka kerran näin leffateatterissa. Ainoa leffa minkä aikanajälkeen oon katellu ...
kaksi viikkoa olkani ylitse.

Sekä japanilainen että remake-versio Dark Waterista on aivan mainioita, mutta enemmänkin tunnelmallisia. Auditionin katsomisesta on helvetisti aikaa, mutta hyvä leffa, jos oikein muistan.

Tää nyt ei ole kauhua, mutta puhtaassa synkkyydessä ei ole tullut vastaan Polanskin Macbethin ylittänyttä. Dvd:kin löytyy.

massa × nopeus

Vekenator

Viimeaikoina on tullut katseltua paljon Jean Rollinin vampyyrileffoja. Ranskalaista suhteellisen käppästä häröilyä, mutta parhaimmillaan näissäkin on aivan loistava tunnelma. Suosittelen ainakin seuraavia:

1. The Shiver of the vampires
2. Requiem for a vampire
3. Fascination
4. Living dead girl

Usvaisia hautuumaita, päätöntä haahuilua, lesbovampyyreja, käsittämätöntä dialogia, linnoja, hyvät soundtrackit jne.

omon

Meinas unohtua, Carrie ja The Fury.
massa × nopeus

Vekenator

Eilen illalla katoin Evil Dead ykkösen. En tiedä perkule, että mikä mättää nykyään, mutta en saanut siitäkään enää ihan samanlaisia kiksejä kuin ennen. Tai sitten oon nähnyt sen liian monesti.

Lopun överigoreilu jaksaa naurattaa edelleen varsinkin siinä vaiheessa kun demoneista tursuava visva ja veri purskahtelee Ashin päälle kun se makaa siinä lattialla. Se epätoivoinen "Oh god..." kommentti siinä vaiheessa kun viimeisetkin mönjät lentää naamalle on aivan loistava sen jälkeen kun toinen örkki purrut jalan vereslihalle ja toinen hakannut rautatangolla selkään samaan aikaan... Varsinkin kun sitä katsoessa itsekkin miettii samalla, että tais olla aika paska mökkireissu :D