Forkboy "1993-1999" CD (Kaos Kontrol/Arkisto Rekords)

Aloittaja slugpace, 13:40:17 - 09.03.2012

« edellinen - seuraava »

slugpace



Forkboy "1993-1999" CD ulkona nyt! Sisältää kaikki äänitykset tältä oululaiselta noise rock pumpulta, Pentti Dassumin kokoamana ja masteroimana.

"A fork is a cold shiny tool / To pierce, tear and ingest / Whoever has the fork in hand / Controls the meal of its choice." The opening lines for the Lard song, "Forkboy" which in turn gave the name for an Oulu-based quartet formed in 1993. Born out of love for AmRep noise, AC/DC, Dead Kennedys and driven by twenty-something angst, Forkboy recorded three demos and one previously unreleased session during their 6 year existence and it's all documented here on one disc. Furiously rocking songs packed with gritty guitars and feedback, rhythm section heavy as an elephant turd and as the band puts it, "lots of shouting". The original recordings have been carefully restored and remastered by Pentti Dassum and the sleeve features original artwork and photos by the band along with liner notes. If you were there during the late 90s noise rock craze or if you have only recently discovered its splendour or if you just have a boner for hidden gems of Finnish punk/noise/rock, this CD is for you!

Perus jewel case, 300 kappaleen painos.
Hinta: 10€ (sis. postikulut)

Tilaukset:
Kaos Kontrol (http://www.kaos-kontrol.org)
Arkisto Rekords (http://www.umpio.com)

Forkboy - Hormones

Forkboy - Sure Thing

slugpace

"Työ arkistonhoitajia hyödytön kallion että arkeologit olisi parempi antaa sen mädäntyä kiekot missä ne aina hämmästyttää minua. Vähän niin kuin kaikki nämä lehdet puhuvat kiivaasti hämärä ryhmiä vetävät 124 kappaletta ja on merkitystä kolme viimeistä bumpkins. Katso, minä menen m'pendre.
Suomalainen tarrat Kaos Kontrol Arkisto ja päätti kaivaa ryhmän tapaan kuin suomalainen, joka ei ole koskaan kiinnostunut henkilö elinaikanaan, on julkaissut neljä demonauhoja ja huono, kolmetoista vuotta myöhemmin, n ' keskittyy yhä enemmän ihmisiä. Kauneus liikkuvuuden tavalla uhrausta, se boulversifie minua joka kerta. Forkboy on nimi tämän hyvin epäselvä ryhmän syntynyt Oulussa vuonna 1993, ja jos kukaan ei koskaan nähnyt sopivaksi julkaista ennätysajassa niiden loiston, että täytyy olla syy. Voisi vastustaa en välitä asenne ominaista ryhmän räikeä harrastelijamaisen, huono yhdessä tähtiä tai useamman proosallisesti, musiikki perseestä. Ei edes tiedämme, että ryhmien kehno tarrat ovat muokkaamisella saada ilmavaivoja. Ne Forkboy on makea tuoksu melu-rockin historiaa, lika ryhmät Amfetamiini Reptile liittolainen pahuutta Cherubs ja maalaisuus ja Spore. Viisitoista kappaletta neljästä eri äänitykset, joiden laatu muuttuu ajan myötä, remasteroitu edut CD, jossa ei ole mitään vallankumouksellista, paremmin kuin naapuri tai pyramidin oireyhtymä kaikkien piilotettu aarre maailma ihmettelee, mutta miten on mahdollista, että Jumala kukaan ei ole kuullut heistä?! Mutta kuten he sanovat itse siitä muistiinpanoja sisällä kirjanen, tärkeintä oli saada osuma, kun vaatimattomasti tässä bordellissa. Niille, jotka eivät saa tarpeeksi tai lepotilassa siemeniä arkistonhoitaja hankala, tämä paska on kiitettävää, ja kiitämme molempia merkintöjä jakaa sen."

Tai sama ranskaksi:
http://perteetfracas.org/zine/kros2012/kros_f/forkboy_1993_1996.htm

slugpace

"Käsillä on mielenkiintoa herättävä julkaisu. Oulu, mölyrock ja 1990-luku. Neljä sessiota, jotka Pentti Dassum on koonnut ja masteroinut kokoelmaksi. Yhtye, joka rakasti AmRep-noisea, AC/DC:tä ja Dead Kennedysiä. Soittimeen voi joutua pienemmilläkin odotuksilla.

Lardin biisistä nimensä napannut Forkboy perustettiin 1993. Yhtye toimi kuusi vuotta, julkaisi kolme demoa ja jätti neljännen pöytälaatikkoonsa. Sitten treenikämppä lähti alta, nimi vaihtui Tenderizeriksi, tyyli garageksi ja demot vinyylisplittiin Disgracen kanssa. Mutta se on jo aivan eri tarina.

Pienestä ennakkointoilusta huolimatta Forkboy pääsee yllättämään. Ei siksi, että yhtye todella kuulostaa siltä, että 90-luvun puoliväli on vietetty AmRep-päissään, vaan siksi että se on niin täynnä puskevaa voimaa ja vimmaista energiaa ja nuorta angstia. Samalla se teki monipuolisia biisejä; johdonmukaisesti monipuolisia ainakin yhden levyn tarpeisiin.

Eka demo on tietysti paras. Vuonna 1997 nauhoitetut äkkipikainen ja vasemmalle nojaava Detent, mietteliäästi pörisevä Sure Thing, riffirockin alt.istanut Charity, My Dear sekä suoraviivainen, jopa funkahtava Sideburn Jesus ovat täynnä pidättelemätöntä virtaa, sortuilevia ääniä ja huutoa.

Seuraavana vuonna tehty Nasa-demo on otteiltaan mietitympi. Biisit polveilevat enemmän, ja ne ovat raskaampia. Kitarat soivat kuin teräspalkit, eikä rumpalikaan enää kuulosta pakokauhuiselta (ehkä hän kuulosti aiemmin siltä, koska oli oikeasti kitaristi?).

Kolmas demo Hormones tehtiin vuonna 1998, ja se on synteesi kahdesta edeltäjästään. Forkboy kehittyi paremmaksi yhtyeeksi, joka teki tasaisesti jatkuvasti omalaatuisempia kappaleita. Ei ihme, että Hormonesista tuli keikkasetin huipennus. Kirskuvia kitaroita, raskasta junnaavuutta, väkevää rytmiä. Enemmän intuitiivista kuin ajateltua tarvetta tuulettaa sieluaan.

Tämän kokoelman tarpeisiin laatikosta kaivetut Get Uptight sekä etenkin wah-wahilla vedetty Alarm Clock Digits nojaavat jo vähän tulevan puoleen, vaikka ovatkin selkeästi Forkboyn biisejä. Viimeisenä kuultava Hormonesin kakkosversio on alkuperäistä parempi, pidempi ja koko levyn kliimaksi. Siitäkin huolimatta, että tuotannon alkupään raaempi, naturalistisempi äänikuva miellyttää enempi.

Forkboy lienee monelle täysin tuntematon osa suomalaista noiserockin historiaa. Näin ei kaikeasta päätellen pitäisi olla, eikä toivottavasti tule tämän julkaisun jälkeen olemaankaan."

http://www.desibeli.net/arvostelu/5729

slugpace

"As indicated by the title, Forkboy formed in 1993 and had a run of things in Finland for a handful of years before fading from obscurity into further obscurity. I say that since the band never really had an official release to their name, rather they had a series of 3 demos and an unreleased session towards the end of their time together. Now Finnish label Kaos Kontrol in conjunction with Arkisto Rekords has taken it upon themselves to collect all of this material into one nice tidy CD, all lovingly remastered. Granted, I can't imagine their being a huge audience for this type of release, but like the Shiny Beast anthology that was put out not all that long ago, I find it rather endearing that small labels (profit be damned) take the time to dig up this type of archival material. Not all of it is certainly worth releasing, but if you're being comprehensive then screw it. You're releasing it anyway right? Done up in 300 copies, I think they are going about this the right way.

As to be expected, not all of this is grade-a material. But Forkboy, despite wallowing in relative obscurity, laid some fairly shining moments to tape before splitting up. Seeing as how I've written about current Finnish noise-rock/sludge purveyors Throat multiple times in the past, it's interesting to hear a band like Forkboy who were doing a very similar type of sound roughly 15 years prior. Not that either were/are necessarily reinventing the wheel, but it's a testament to how far and wide the AmRep influence reached. Hell, it even mentions it in the liner notes. The early tracks clearly show a band that were operating within that raw and charmingly flawed area of noise, no fancy stuff...just distortion masking some riffs. As they moved forward though the band clearly pushed towards a further straight forward heavy rock approach, employing the type of meaty riffs that would have resembled Helmet at the time, but with a noticeably heavier focus on 70's riff/radio rock. At times that can be a bit too much, but otherwise they managed to keep it in check more often than not. Not a bad disc, and definitely a band that could have found an audience if things would have broke right for them. Kudos to Kaos Kontrol and Arkisto for unearthing these tracks."

http://builtonaweakspot.com/post/22701681436/forkboy-1993-1999

slugpace

"I love finding noise rock fossils like this, unearthed from the shale of some distant country. Forkboy were a Finnish band that was bashing skulls back during the tail end of noise rock's heyday in the 90s, but they only recorded three demos on a four track in their basement practice space before disbanding at thew end of the decade. I'd never heard of the band before as I'm sure most folks outside of Finland hadn't either, but this stuff is very much deserving of the re-issue treatment that Kaos Kontrol has given it here. 1993-1999 collects all three of those demos for the first time, presenting Forkboy's entire recorded output in chronological order. Taking their name from the Lard song, Forkboy wore most of their influences on their collective sleeve, namely the frantic hardcore of the Dead Kennedys and the feedback-soaked noise rock that Amphetamine Reptile trafficked in, but they forged an infectious sound out of it all that most importantly featured some really solid songwriting. The music does sound of it's time, a skronky noise rock assault that winds it's barbed-wire riffs and the singer's howling gravelly vocals around a bludgeoning rhythm section who swings back and forth between lopsided angular grooves and head-nodding, snare-driven tempos that often border on the motorik. The guitarists weave droning lines and traces of cowpunk twang around the chunkier riffs to give their songs an added dose of malevolence. and there's moments where they explode into storms of guitar noise that threaten to swamp the entire band. Forkboy's hardcore punk influences are more obvious than a lot of their peers from this period, songs like "Been There" racing along like a gnarlier version of West Coast punk, and the further into these demos you go, the more apparent their love of Dead Kennedys becomes. There are a couple of songs that are supremely catchy, like the burly stop-and-go grinder "Low Brow", which offers some of the disc's most memorable hooks. It's heavy stuff, though, and swings around a big bottom end that anyone into the ugly, skull-cracking end of the Am Rep/Touch And Go field would really dig. Despite the fairly primitive recording setup that Forkboy used for all of their demos, this stuff sounds pretty damn heavy here. Pretty massive, actually. It's unpolished, but we're talking about nose rock here, so that's a perk. It's one of the cooler noise rock obscurities I've heard lately, and I recommend that you check this band out if you're pining for the glory days of Amphetamine Reptile, early Helmet, Unsane, and like me is always looking for more chugging, super-heavy scum-rock in their life.
Released in a limited edition of three hundred copies, re-mastered and accompanied by original artwork, liner notes and band photos."

- Adam/Crucial Blast

www.crucialblastshop.net