Kävin just pesillä tarkastamassa tilanteen. Olin keväällä sellaista apifondaa vienyt pesään varmuuden vuoksi jos talviruoka pääsee loppumaan. Näin tuskin ei ollut käynyt kun ei mehiläiset olleet sitä juurikaan syöneet ja helvetti muurahaisia oli paljon syömässä sitä.
Heitin apifondat metsään että murkut siellä söisi ettei hunaja-apajille menisi. Toivon ja uskon kyllä että mehiläiset puoliansa sen suhteen pitää.
Nyt mulla on reilu puolet pesistä neljällä laatikolla ja osa kolmella. Laitoin sellasen sulkuverkon siihen, ettei emo nouse ylemmäs enää. Kaikki loput on siis jatkossa 100% hunajalaatikoita.
Pistin lisätarvikkeita taas tilaukseen ja pitäisi kehiä askarrella. Rahaa aina palaa ja vaivaa on, mutta harrastukset on harrastuksia. Mulla on nyt viisi pesää ja teen yhden jaokkeen ainakin vielä.
Tavoite on tuottaa nyt sellanen +40kg hunajaa per pesä, eli joku 200-250kg herkkua. Viime vuonna mun kaksi pesää tuotti melkein kaiken hunajan, kun vähän testailin muilla. Saas nähdä. Välillä on parempia vuosia ja välillä heikompia.