Taideslummin 1. suunnittelukokouksen pöytäkirja
5.7.2011 klo 19-21.45 Vartiovuori, Turku
läsnä 28 ihmistä
Käsitellyt asiat:
1. Taideslummin paikka ja otsikko
2. Aika ja kesto
3. Toteutus ja työryhmät
4. Yhteistyötahot
5. Ohjelma ja rakenne
6. Säännöt ja linjaukset
+. muut asiat
1. Taideslummin paikka ja otsikko Kokous päätyi valitsemaan tämän vuoden sijainniksi Porthaninpuiston (
http://fi.wikipedia.org/wiki/Porthaninpuisto). Mikäli siellä ei onnistu, varasuunnitelma on siirtyä Tuomiokirkkopuistoon. Slummi kulkee tänä vuonna otsikolla: "Alagülttyÿripääkaubunki!" (kirjoitusasu kunkin vapaasti muotoiltavissa).
2. Alkaminen ja kestoTaideslummia aletaan rakentaa sunnuntaina 7.8. Tapahtuma kestää määrittelemättömän ajanjakson alkamispäivästä eteenpäin. Aiempina vuosina on kestänyt viikon. Idea: SlummiKiertue, eli jatkuva viikon välein paikkaa vaihtava taideslummi?
3. Toteutus ja työryhmätKokous päätti perustaa 5 työryhmää:
Tiedotustyöryhmä, jonka vastuulla ainakin: mediayhteydet, flaikku + liisteröinti, nettipropaganda. Jäsenet: C, Jes, Joo, Lii, Jar, Da.
Ohjelmatyöryhmä, jonka vastuulla ainakin: ohjelman ja esiintyjien hankinta, yhteydenpito heihin, ohjelman kokoaminen. Jäsenet: Lau, Pin, Em, And, Mii.
Tekniikkatyöryhmä, jonka vastuulla ainakin: auto, työkalut, pa-kamat, sähköt. Jäsenet: And, Mii, Ver, Mar, Jan, Jar, Tee.
Ruokatyöryhmä, jonka vastuulla ainakin: dyykkaus, astiasto, ruuan valmistus, kahvi. Jäsenet: Naa, Kat, Ros, Ver.
Rakennustyöryhmä, jonka vastuulla ainakin: arkkitehtuuri, pj-teltta, maalit, materiaalin bongaus jätelavoilta. Jäsenet: Tee, Naa, Ros, Jon, Ver, Jar.
Taideslummi toteutetaan työryhmillä, joissa on vastuujäseniä; nämä työryhmät voivat toimia ja kokoustaa itsenäisesti, olla luovia. Ryhmiin voi liittyä ja niiden toimintaa ja vastuualuetta voivat toteuttaa myös ketkä tahansa muut halukkaat. Ryhmien vastuulla on vain varmistaa omien tehtäviensä tapahtuminen. Pyritään pitämään kokonaisuus hallussa tiedottamalla ja kommunikoimalla riittävästi projektien etenemisestä. Lisäksi kaikille yhteisiä sunnittelukokouksia tulossa vielä lisää.
Slummin seinälle laitetaan "to do -list", johon ilmoittamalla tehtävät ja niiden tekijät voivat kohdata toisensa.
Suunnittelua ja keskustelua käydään netissä
DIYTurku.net -foorumilla, johon voi rekisteröityä kuka tahansa. (ketju:
http://diyturku.net/forum/index.php/topic,215.msg1609.html#msg1609 )
4. YhteistyötahotMahdollisia yhteistyötahoja mietittiin: Kirjakahvila (läheinen sijainti), Tampere-kontaktit, Todellisuudentutkimuskeskus, Olkiluotoblockade, DIY-foorumi, Hear radio, Ida ry. (kulttuuriolohuone), Hirvitalo, +myöhemmin mieleen tulevat ja kaikki kiinnostuneet. Näihin otetaan yhteyttä.
5. Ohjelma ja rakenneSlummin päiväohjelma sisältää ainakin yhden lämpimän ruokailun sekä iltapäiväkahvittelun, jonka yhteydessä keskustelurinki. Sen lisäksi slummilla on jatkuvasti avoinna infopiste, jossa päivystävä henkilö mahdollisimman usein läsnä (ehkä aukioloajat?), infopisteellä myös merkit, pinssit ja patchit. Käynnissä jatkuva taidekauppa, teoksia myynnissä. Toteutetaan vaatteiden- ja tavaranvaihtotori. Järkätään iso mielenosoitus kävelykadulle perjantaiksi, valmistelut ja kokoontuminen slummilla.
6. Säännöt ja linjauksetLinjattiin, että Taideslummi on sitoutumaton. Sääntöjä pohdittiin: "Pidä huolta itsestäsi ja ympäristöstäsi. Kunnioita muita ihmisiä ja slummia", "Uskalla pyytää apua". Häiriöiden varalta Skarppi-ryhmä on aina valmiudessa, tiedostaa itsensä ja toimii tilanteen mukaan, pyrkien rauhaan ja yhteisymmärrykseen.
+. Muut asiatMuita kokouksessa läpikäytyjä ja päätettyjä asioita:
- Flaikun kyhää Marko. Muutkin voivat tehdä, voi olla monia erilaisia flaikkuja, kunhan tiedot täsmäävät.
- Tiedotuskanavina myös vapaakulttuuri -blogi, facebook ja sähköposti. Keskustelua ja suunnittelua siis DIYTurku -foorumilla.
- Pj-teltta kaupungin lainavarastosta tutun yhdistyksen kortilla.
SEURAAVA KOKOUS: Viikon päästä tiistaina 12.7. klo 19 Vartiovuorenpuiston korkein kukkula (siis sama mesta).