Kotipuutarhurit

Aloittaja egge, 21:17:00 - 18.12.2011

« edellinen - seuraava »

egge

Eli vastaava topikki mitä pifillä on, mikäli täältä kasviharrastajia löytyy?

Itse leikasin tänään chilit alas, ja myös ruusut ja karviaismarjat leikasin ja otin sisälle talvehtimaan, jos sais ton parvekkeen talvikuntoon pikkuhiljaa. Pitäis vielä vaihtaa ebb&flowin nesteet tänään ja siirtää pois pari lajiketta mitkä ei nähtävästi tuottaa satoa käyttämälläni ravintoseoksella ja sit ens vuodeks pistän siihen pelkästään tiger's teethiä, mikä taas tuottaa hyvin satoa.

Ja sit ens vuodeks paitsi tientekin muutama chililajike lisää niin ainakin gojimarjoja (mistä näköjään saa satoa vasta kolmen vuoden päästä, huomasin tänään) ja karviaskorsot. Ja puutarhapalsta pitäis ehdottomasti saada aikaseks vuokrata ens vuodeks, niin vois juurekset jne viljellä sielä. Mieluiten yhdestä paikasta mikä on duunimatkani varrella, vois sit kesällä aina pyöräillä sen kautta!

jankke

Gojimarjoja? Vau, en ole tullut ajatelleeksikaan, et niitä vois täällä yrittää viljellä :)

Itsellä joku ihme fiksaatio kurpitsoihin, siis erityisesti talvikurpitsalajikkeisiin. Oon useana vuotena istuttanut erilaisia talvikurpitsoja vähän vaihtelevalla menestyksellä. En ole vielä onnistunut optimikasvuolosuhteita näköjään kurpitsoille saamaan aikaiseksi ja sadot ovat olleet melko surkeita :( Viime kesänä luulin, ettei tullut ainoatakaan kurpitsaa, mutta kun aloin leikkaamaan raatoja pois niin löytyi yksi vaivainen spagettikurpitsa ja pari pikkupalleroa, joiden lajikettakaan en enää muista, mutta hyviä olivat. Ja periks ei anneta, ens kesäks TAAS uudet kurpitsat maahan. Kesäkurpitsaa on aina kans ja siitä saa maailman parhaat ja helpoimmat kasvispihvit kikhernejauhon kanssa tai muhevimman kuivakakun. Raasteena laitan pakastimeenkin talveksi.

Muutoin joka kesä kasvatan herneitä ja papuja myös, ne on niin kiitollisia kasvateltavia kun saa aina satoa. Lisäks mulla on yrttejä ja mansikoita ja joka vuosi myös jotain porkkanaa/lanttua/nauriita/perunaa/punajuurta/kaalia yms ja tomaattia. Lehtikaali on kans huippua, se on kaunista ja satoisaa ja hyvää! Viime kesänä ostin yhden chilitaimen valmiina myös. Mikään ei ole parempaa kuin sadonkorjuu omilta viljelyksiltä (öh, tai no ehkä jotain melkein yhtä hyviä juttuja tulee mieleen kun tarkemmin miettii...)

egge

#2
Lainaus käyttäjältä: jankke - 07:34:56 - 19.12.2011
Gojimarjoja? Vau, en ole tullut ajatelleeksikaan, et niitä vois täällä yrittää viljellä :)
Joo mitä olen tutkinut niin toi gojihan on jostain himalaijasta kotoisin, eli suomessa pitäisi olla aika hyvät olosuhdet sille. Olen myös lukenut että sen pitäis (ehkä) pärjätä meillä talvesta ulkona, ja Britteissä kasvaa kuulema villinä. Itää helposti, mutta kasvaa sen jälkeen hitaasti ja tosiaan antaa ilmeisesti kunnolla satoa vasta kolmantena vuotena.

Katsotaan miten käy 8)

jankke

Jee, Hyötykasviyhdistyksen siemenluettelo pläräyksessä.. Mitäs sitä ens kesänä viljelis??!? Olo on ku kakarana joulua odotellessa  ::)

egge

Aha, hyötyläis-toveri. Meikä on ihan samassa tilanteessa!

egge

#5
Tästä se lähtee... Pistin just Tabascoa ja Yellow Bouquettiä itämään vesiviljelyä varten, perinteisenkin viljelyn idätystä pitiäis kohta tehdä ainakin chilien kohdalla.

egge

Lainaus käyttäjältä: egge - 21:17:00 - 18.12.2011
Pitäis vielä vaihtaa ebb&flowin nesteet tänään ja siirtää pois pari lajiketta mitkä ei nähtävästi tuottaa satoa käyttämälläni ravintoseoksella ja sit ens vuodeks pistän siihen pelkästään tiger's teethiä, mikä taas tuottaa hyvin satoa.
Huomasin just että hieman olen valehdellut, kyseessä oleva lajike oli just toi Yellow Bouquet, ei Tiger's Teeth. Kävi myös mielessä että ehkä tää keskustelu pitäis olla tee se itse osiossa...

jankke

Melkoisen ammattilaismeininkiä verrattuna mun viljelyharrastukseen :)
Nykyään kamalinta on mulla, että on niin vähän enää tilaa tähän viljelyharrastukseen. Lisäksi tuo esikasvatus sisällä on pirun hankalaa, kun kissat repelee kaikki taimet eikä niitä voi oikein kaapissakaan kasvattaa..

Kurpitsaa, hernettä, lehtikaalia ja papuja ainakin laitan tilaukseen ihan just.

egge

Mää oon kyllä ihan amatööri näissä jutuissa :)

Just tosa pistiin itämään vähän chiliä: Black scorpion tongue, Aji cristal, Malawi bird's eye, Bird pepper tai, Tiger's teeth, Tabajos. Lisäksi Ramiroa (suippopaprika) sekä gojimarjoja ja karviaiskoisoa.

egge

Nonnii, ensimmäinen pieni gojitaimi nousi mullasta tosa toisapäivänä! 8) Toivottavasti tulee vielä lisää, pistin kuitenkin muistaakseni neljä siementä. Muutkin ovat kyllä kaikki itäneet. Tabasco on kyllä huono itämään, viimeksi kun yritin ei tullut mitään ja nyktin vain yksi kolmesta on itänyt... No, kuitenkin jottain tällä kertaa!

jankke

Tsemppii! Itsehän yritän välttää noita sisätiloissa tapahtuvia esikasvatuksia, kun nuo kissat innostuu niistä turhan paljon..........

salozka

Amatööriparvekepuutarhuri kysyy kevätsäiden innoittamana:

Pitääks minitomaattipuskaa leikata jotenkin? Viime kesänä riehui ja rehotti kattoon asti mut tomaatteja tais tulla yhteensä kuus kappaletta. Mites ton estäis seuraavan rehun kanssa, vinkkejä?

jankke

^ Niin siis oon varmaan väärä ihminen vastaamaan, kun täysin pässi ja hullun tuurilla itsekin "viljelen", mutta.... En tiiä noista minitomaateista, mutta ainakin normitomaateista pitää nyppiä ne varkaat pois eli siis haarakohtiin kasvavat varret. Ja sitten niistä kukista ja mehiläisistä  :P et paljonko kaikenmaailman pörrinkäisiä teidän partsilla hengailee? Mulla on joku viisaampi joskus sanonut, et kannattaa niitä kukkia sutia vaikka pullasudilla niin lähteepi hedelmiä tulemaan? On mulla ollut itsellä tomaatteja, jotka ei tehneet ees kukkia :(

salozka

Kiitosta Jankke, ehkä sitä vois jollain pullasuti-sakset linjalla viritellä seuraavat versiot :D On niin älyttömän hyviä noi pikkutomaatit jos sattuu niitä saamaan! Mun viljelykset on muuten sitä luokkaa et kaupan vihannestiskistä yrttiruukut multaan kasvamaan. Yllättävän hyvin ne sit yleensä rehottaa :)

egge

Jos toi kasvaa pitkäksi mutta harvaksi niin syynä on luultavasti liian vähän valoa, milloin kasvit reach (sori, kielimuuri) valoa kohti ja kasvavat siten pitkiksi ruipeloiksi, ja useimiten antavat myös huonosti satoa. Tämä voi tapahtua myös jos istutetaan liian aikaisin, vaikka valoa olisi myöhemmin tarpeeksi. Jos on sato-ongelmia niin typi edistää kukintaa, ja nestemmäisiä tomaatteille tarkoitettuja lannoiteita saa ihan suuremmista tavarataloistakin, esim kupittaan sittarista olen ostanut joskus vegan organic tomaatti lannoitetta... Voi tuntua hifiselyltä, mutta oikea ravinto = enemmän satoa :)

Niin ja itse olen mehiläisten puutteen takia "sutinut" sisällä olevia kukkia vanupuikkoilla.