Mikä on sopiva levyhyllyn/käsikirjaston koko?

Aloittaja mirosol, 18:42:48 - 19.09.2011

« edellinen - seuraava »

mirosol

Tätä aihetta olen pohtinut viime aikoina aika paljon. Mikä on se maaginen raja, jolloin levyjä on hyllyssä riittävästi, varsinkin nyt, kun Spotify on ihan varteenotettava vaihtoehto kasvavan kokoelmansa kanssa.

Herää kysymys, että taviiko kaikkia levyjä välttämättä omistaa fyysisinä kopioina? Miten te määrittelisitte, että mikä on tarpeeksi merkityksellinen teos, jotta se on oltava hyllyssä? Ja tärkeimpänä.. Mikä on se raja, joilloin levyjä on ns. tarpeeksi? 500? 800? 1250? 1500? 2500? 5000?

Tähän kysymykseen ei voi olla absoluuttista totuutta tai yhtä oikeaa vastausta. Kertokaapas mielipiteitänne, jotta oma rajanveto onnistuisi pikkuisen helpommin...
"No such thing as innocence" Profane Geometry - harrasteblogi ja levyhylly.

el-ejecutor

Joskus kun aloin levyjä ostelee yhtään enempi tosissani ni tavoitteena tais olla kattava ja laadukas sadan levyn kokoelma (kyllä nyt naurattaa). Se tulikin yllättävän äkkiä täyteen ja tavoitteeseen piti lisätä yks nolla perään. Viime talvena meni puol tuhatta rikki ja sillon jo tiesin ettei se tuhat tule riittämään. Kohta taitaa tulla 700 täyteen.

Rationaalista toimintaa tää oma keräily ei todellakaan ole mutta kyllä rahat voi paljon huonomminkin käyttää. Sitten kun tietää kavereita, keiden olkkarin tapetteja ei enää näy levyjen takaa, ni oma keräily tuntuu ihan hillityltä ja tervehenkiseltä.

Nii mikäs se sopiva raja sitten on? Se on kai suorassa suhteessa laatuun :P ... Kylän vanhimmat kertovat legendaa trve kvlt mustametallin ystävästä joka sanoi tarvitsevansa vain 20 levyä hyllyynsä :D

niilo pielinen


Hehe, eiks tä levyhyllyn koko on kiinni lompakon kokoon? Tai ei, enemmän lompakon käyttämisen priority? Nuorena unelmoin asunnon joka seinä täynnä levyjä katon asti, ostin ja ostin, joka keikast tuli reppullinen levyjä, onnex silloin en tajunnu mitään muuta ku krüstia heh, ja sit tuli kunnon köyhyys, ja myin ja myin heh, joskus ostin takaisin ja myin taas. On vielä mm sataa jotka ei lähe mihinkää täst. Nyt olen siitä mieltä etten tarvi niit ollenkaa, ne on vain piece of plastic, pääasia on et voi niit kuunnella koneella, ja saada joka päivä lisää, yeah steal it and share it babe. Mä jopa annoin paljon levyja kavereil koska ne oli enemmä tärkeä niil ku mul, ja jos mun kaverit on onnellisia, kai mä oon. Kyl ostan vielä joskus levyjä, mut se on enemmä supportina bändeille jota tykkään keikalla. Tai sit vaa et silloin tuntuu et höh toi vois tuoda kotiin. Mut jo, pakko myöntää et vaik ne on vain piece of plastic, jos olis enemmä rahaa, kai yrittäisin taas täyttää joka seinä katon asti. Priorityna kaikki krautrockia ja kaikki krüstia. Ranskas mul on vanha kaveri jol on yli 70 000 vinyyleitä plus shit loads of CDs jota se keräsi 40v, bluesia, jazzia, krauttia, progea, psykeä, rokkia, heviä, punkkia, hc:ta, crustia, grindiä, bläkkiä, stoneria etc etc, haluaisin tämmönen asunto hehe... [jossain vaihes tehtii diili et ku se kuolee, saan Dis ja Anti osasto hehe, myöhemmin perutin sen ja pyysin pelkkää 2 levyjä, alkuperaisia JULIAN'S TREATMENT ''a time before this...'' ja JULIAN JAY SAVARIN ''waiters on the dance''. Mieluummin ne 2 ku 1000 D-beat levyjä...
No, ok, ei oo tullu vastausta ku oma blablailu, sori  :)
...Speak finnish like Tarzan, write it like Cheeta...

http://www.last.fm/user/tiitusnakke

kuka tahansa


mirosol

Just tämän tyyppistä keskustelua kaipasinkin. Oma "käsikirjasto" on tällä hetkellä 1301 nimikettä, joista suurin osa vinyyliä. (Joo. Mä pidän tietokantaa levyistäni... :))Laittoi vaan yht'äkkiä mietityttämään, että tarvinko nyt ihan varmasti niitä kaikkia. Noista varmaan 1000 on niitä, mistä ei voi luopua, vaikkei niitä kuuntelis enää ikinä. Vaikka välissä ehdin jo manaamaan, etten enää ikinä myy mitään levyjä, niin sitten taas huomasin, että Disclosen "Tragedy" ei enää kuulu valikoimaan. :( Ja näitähän sattuu silloin tällöin, että hyllyssä ei enää olekkaan jotain mitä luulin..

Oppiiko ihminen joskus myymään pois vain "huonoja" levyjä? Mikä on "huono" levy? Hel*etin vaikeeta tämä elämä toisinaan.

Pidin jossain vaiheessa tavoitteena, että 1500 on sopiva määrä. Että sitten alan karsimaan kun se tulee täyteen. Nyt kun kattelen tuota olohuonetta, niin se raja vois alkaa olemaan kohtsillään tossa. Ja tässähän on se miinus, että niitä "puuttuvia" on kuitenkin aika paljon vielä tiedossa..

Ehdotan itselleni ratkaisua: Jos tästä lähtien myyn pois 5 jokaista 10:ntä ostamaani kohti.. Eli siis aina kun tulee 10 lisää, niin tuolta on otettava 5 pois ja laitettava myyntiin. Näin se kasvu saattaisi tulla maltillisemmaksi, ja sitä ostaisi vain niitä mitä "tarvii". Ei muuten huonompi ajatus, vaikka itse sen juuri nyt keksinkin...

Aika paljon lainausmerkkejä tänään...
"No such thing as innocence" Profane Geometry - harrasteblogi ja levyhylly.

papu

#5
Puoltoista tuhatta ja liikaa noita on ainoastaan muutossa. Nuorempana ja liian sinisilmäisenä tuli kaikenmaailman paskaa hankittua, mut nykyään hiukka tarkempi. Harvemmin tulee sokko-ostoksia tehtyä, vaan netistä hiukka aina ensin kuulostellu, ettei tule paskaan sijoitettua rahaa. Keikoilla ehkä semisti kynnys laskee, mut harvoinpa ihan mitään tuubaa on tullu ostettua. Tosin joskus hyvän keikan jälkeen kauheissa fiiliksissä ostettu levy osoittautuukin kotona kehnoksi, mut näinhän se on useimman punkkibändin kohdalla (livenä jees, levyllä tylsä).

Hyvät punkki- ja hc-levyt oon pyrkiny haalimaan fyysisinä kappaleina, vaikka internetistä sais vaiks mitä. Paska keskittymiskyky pitää huolen siitä, että koneelta mp3-muodossa tykitetyt levyt menee ohi korvien. Parasta istua alas, laittaa levy soittimeen, hypistellä kansia, lukea tekstejä jne. Siitä mä tykkään ja siks levyjä tulee ostettua nyt ja luultavasti tulevaisuudessakin.

Toki jonkinlainen raja pitää olla. Nyt nää menee vielä sujuvasti hyllyyn (paitsi seiskoille pitäs uus laatikko jostain haalia), mutta sitten täytyy rajoittaa kun alkaa oikeesti olla sijoituspaikoista pulaa. Rahaa menee, mut parempi sijoittaa musaan ku viinaan. Voihan noita sit myydä aina pois (kun tarttee viinaa). Esim CD-puolta tuli karsittua parilla sadalla levyllä tuossa vähän aikaa sitten. Pääasiassa yläasteella hankittua jämäheviä, jota tuskin jään kaipaamaan :P

mirosol

Niin siis meinaat, että se 1500 on sopiva? :) Olen kyllä ihan tyytyväinen tosta 10 sisään 5 ulos säännöstä. Voi olla, että pääsen siihen tasalukuun 1500 vähän myöhemmin kuin "piti", mutta se kokoelma saattaa tulla vähän laadukkaammaksi näin. Harkitaan sitten asioita uudestaan, kun tällä nyrkkisäännöllä ensin päästään siihen maagiseen tasalukuun - 1500.

Keikoilta / fyysisiltä distroilta tulee vähän turhankin herkästi otettua heräteostoksia. Ei niissä sinänsä mitään vikaa ole, mutta se normaali viiden seiskan nippu nyt yleesä sisältää ainakin kolme huonompaa teosta. Muttamutta. Jos ostaa seiskan vitosella, kuuntelee sen kerran ja toteaa ettei putoa, niin sen voi ihan hyvällä omatunnolla myydä kolmella-neljällä eurolla pois. Ihan mielelläni maksan sen euron siitä, että olen kokeillut jotain uutta bändiä. Tästä nyt hyvänä esimerkkinä toi Lähdön Aika. Randomilla otin Paavolta sen haistelijat-splitin ja siinähän on siis sellainen rokkaava doom-hitti, ettei mitään järkeä. Samassa (osittain) random-läjässä tuli myös se Paska Mikkeli splitti, minkä kumpikaan bändi ei tehnyt juuri mitään vaikutusta (se lähtis sillä kolmella eurolla jos joku haluaa :) ).
"No such thing as innocence" Profane Geometry - harrasteblogi ja levyhylly.

Hatshoe

Niin kauan ku levyjen tuottama ilo ja nautinto ylittää niiden ostamisesta syntyvät taloudelliset vaikeudet, kaikki on kunnossa.

mirosol

Juu. Työttömänä ollessa myydään ja töissä ollessa ostetaan. Tämä hyllyn koko tulee siinä vaiheessa sitten akuutimmaksi ongelmaksi, kun huomaa olevansa vakituisesti töissä...
"No such thing as innocence" Profane Geometry - harrasteblogi ja levyhylly.

Hatshoe

Ei pelkoa siis levyihin hautautumisesta täällä päässä! Ostan mä levyjä työttömänäkin kyllä.

papu

Lainaus käyttäjältä: mirosol - 12:00:36 - 21.09.2011
Työttömänä ollessa myydään ja töissä ollessa ostetaan.
Jep! "Säännöllisin" väliajoin kun on työttömänä, niin tyhjenee levyhylly kaikesta jämästä.

mirosol

Siinä menee valitettavan usein kyllä laatutavaraakin... Toivottavasti ei joudu ttyöttömäksi piiitkään aikaan. Nyt kun kerran asiallinen homma mullekkin on löytynyt.
"No such thing as innocence" Profane Geometry - harrasteblogi ja levyhylly.

papu

4x4 expeditistä 11/16 käytössä. Pitäs varmaan heivata muijan huomaamatta dvd:t pois ni mahtuis lisää levyjä :P

egge

Ei oo parempaa tekemistä niin laskinpa huvikseni että analogisia äänitteitä mulla on tänään 524 (12" 261 kpl, 10" 9 kpl, 7" 209 kpl, kasetti 45 kpl) jos lasketaan tuplat ja boxit (no, näitä on tasaan yks :P) yhdeksi levyksi. Cd:t en jaksa nyt laskea, mut jos demot tms. lukee mukaan niin silmämääräinen arvio ois joku n. 150 kpl.

Parit LP:t tilasin tänään, joten kasvu jatkuu... En sitten tiedä tosta "sopivasta" määrästä, paljon on nyt jo levyjä joita en kuuntele, toisaalta on paljon mitä vois hankia. Ennen tuli ostettua paljon enemmän levyjä mitä nykyään. 2011-12 olivat erittäin hiljaisia vuosia levyjen suhteen mulla, tuli "niillä" rahoilla enemmänkin ostettua kirjoja.

Nyt oon tosin ruvennut ostamaan jonkin verran enemmän levyjä taas, ehkä sen takia kun viime vuosina on musamaku laajentunut jonkin verran, ennen kuuntelin pelkästään punkkia, niin rupes tota tarjonta vähentymään, kun kaikkea rarea ei oo varaa ostaa ja uusia hyviä bändejä/julkaisuja (poikeuksia on toki!) ei mun mielestä nykyään oo niin paljon kuin ennen...

Njoo, random pohdintoja vaan... Itelläni tomonnen 700 LP:tä ois ainakin semmoinen määrä että tartes suurempi/toinen levyhylly hankia ainakin :P
Lainaus käyttäjältä: papu - 16:24:44 - 20.09.2011 (paitsi seiskoille pitäs uus laatikko jostain haalia)
^ Sama! Uusimmat seiskat ovat "kodittomia" ja laatikoissa olevia ei pysty selailemaan nostamatta ensin muutaman pois...