Turun vapaa koulu

Aloittaja tamakotsi, 15:22:20 - 15.07.2011

« edellinen - seuraava »

tamakotsi

Turkuun ollaan perustamassa vapaata koulua.

"Vapaalla tai demokraattisella koululla tarkoitetaan paikkaa, jossa lapsi voi oppia omaan tahtiinsa ja valita itse mielekkääksi kokemaansa tekemistä. Aikuisten tehtäväksi jää ihanteellisen oppimisympäristön luominen - ja opettaminen, mutta vain silloin, kun lapset sitä pyytävät. Käytännössä koulun lapset olisivat kotioppijoita, joiden oppimisesta viime kädessä vastaavat vanhemmat."

Koulua byrokratian ulottuvuudessa pyörittämään ollaan parhaillaan luomassa yhdistystä, ja ensimmäisiä käytännön kokeiluja (lapset ja vanhemmat samaan tilaan) järjestetään tuota pikaa. Alustavien keskustelujen aikana yllä mainittujen toimintamallien lisäksi osalliset ovat maininneet ainakin sukupuolisensitiivisyyden ja hierarkiattomuuden itselleen tärkeiksi asioiksi.

Kiinnostuneet ottakoot reippaasti yhteyttä vaikkapa allekirjoittaneeseen!

Hatshoe

Jos meillä ois lapsi niin ehdottaisin sille tätä koulua. Mahtavaa!

Atte

Lainaus käyttäjältä: tamakotsi - 15:22:20 - 15.07.2011
"Käytännössä koulun lapset olisivat kotioppijoita, joiden oppimisesta viime kädessä vastaavat vanhemmat."

Meikä luottaa kyllä näissä kouluasioissa enemmän opettajiin kuin vanhempiin.

Kit

support!

ei oo mukulaa mutta muuten tulisin mukaan :--)

matu

Mäkin tahtoisin olla mukana, ainakin toiminnassa vaikkei muksua vielä ookkaan.

mirosol

Lainaus käyttäjältä: Atte - 17:00:39 - 18.07.2011
Meikä luottaa kyllä näissä kouluasioissa enemmän opettajiin kuin vanhempiin.

Sama. Valitettavasti en koe ihmiskunnan olevan tarpeeksi älykäs laji tähän tässä muodossa. Auktoriteetti on asia ihan erikseen, mutta oppiminen on vaan liian tärkeää...
"No such thing as innocence" Profane Geometry - harrasteblogi ja levyhylly.


Hatshoe

Lainaus käyttäjältä: mirosol - 18:35:20 - 29.08.2011
Lainaus käyttäjältä: Atte - 17:00:39 - 18.07.2011
Meikä luottaa kyllä näissä kouluasioissa enemmän opettajiin kuin vanhempiin.

Sama. Valitettavasti en koe ihmiskunnan olevan tarpeeksi älykäs laji tähän tässä muodossa. Auktoriteetti on asia ihan erikseen, mutta oppiminen on vaan liian tärkeää...

Mä en luota vanhempiin monessakaan asiassa, mutta opettajiin en luota missään.

miska

Lainaus käyttäjältä: matu - 17:03:13 - 29.08.2011
Mäkin tahtoisin olla mukana, ainakin toiminnassa vaikkei muksua vielä ookkaan.

Mukaan vaan, vapaaehtoiset ovat aina tervetulleita :) Meidät löytää Facebookista nimellä Turun vapaa koulu, tai sit voi vaikka laittaa meiliä osoitteeseen turunvapaakoulu@gmail.com.

Toukokuussa alkoi vapaan koulun perhepäivähoitoryhmä, jossa on mukana 4 lasta. Ryhmään voi tulla viettämään aikaa lasten kanssa, auttamaan käytännön jutuissa kuten ruuanlaitossa, järjestämään jotain ohjelmaa lapsille tai tulla avuksi vaikka retkille. Muutakin hommaa löytyy aina apurahojen hakemisesta tapahtumien järkkäilyyn.

Könä

Ihan mahtavaa! Sääli että just nyt ku mä muutin ton koululaisen kanssa kouvolaan..

salozka

Hei ihan mielenkiinnosta, miten tää homma etenee?

Itseä sattuneista ammatinvalinnallisista syistä kiinnostais freinetpedagogiikka. Aika hyvin osuu ajan hermoon noi vajaa sata vuotta vanhat ajatukset. Raumalla ja Helsingissä on tän suuntauksen koulut, Turussa ei... Siel Rauman koulussa oon käynyt vierailulla, näytti tosi hyvältä meiningiltä. Muksut mm. suunnitteli ja teki ite kauhuleffaa :)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Freinetpedagogiikka

pienikukka

Moikka!

Me olemme kiinnostuneita vapaan koulun toiminnasta. Meillä on lapsia 3; 10-vuotias on jo normiperuskoulussa mutta seuraaville (3- ja 1-vuotiaat) haluaisimme miettiä muita vaihtoehtoja. Hoidan tällä hetkellä pikkuisiani kotona ja olen harkinnut perhepäivähoitajana aloittamista. Sitä ennen ajattelin kuitenkin ihmetellä, voisiko minusta olla kenties apua vapaan koulun saralla jollakin tavalla? Käytännöt eivät ole minulle yhtään tuttuja enkä ole asiaan vielä paljonkaan perehtynyt, mutta luullakseni suunta on oikea. Olen ammatiltani ympäristösuunnittelija (Kestävä kehitys, amk) ja lapsentahtisuus on meille ollut aina tärkeää.

Kuinkas asioissa voitaisiin edetä?

lämpimästi tervehtien,
Katja
ynnä siippa plus lapset