Turku-lista

Aloittaja kuka tahansa, 14:46:29 - 11.07.2011

« edellinen - seuraava »

kuka tahansa

Viime viikonloppuna Tampereella oli taas vuosittainen Musta Pispala -festivaali, jonka paikallistoiminta-työryhmässä nousi esiin yhteisöllisten tiedonvälitys- ja keskustelukanavien tarve. DIYTurku.netin keskustelupalsta mainittiin useaan otteeseen Turusta puhuttaessa, mutta yleisessä keskustelussa pohdittiin mm. sähköpostilistojen perustamista.

Turussahan on yhä toiminnassa viime vuosituhannen lopulla Sadiksen (lisätietoa: 1, 2) piirissä syntynyt Turku-lista. Alun anarkistinen painotus laajeni pian kaikenlaisen ruohonjuuritason turkulaistoiminnan kattavaksi, ja ennen Facebookia lista olikin keskeinen - tai oikeastaan ainoa! - vastakulttuurisen liikehdinnän tiedonvälityskanava kaupungissa. Tänä vuonna onkin sitten ollut poikkeuksellisen hiljaista, vaikka joka kuukausi jostakin tiedotetaankin (varsinaista keskustelua ei ole taidettu käydä vuosiin).

Aika moni nykytoimija ei taida edes tietää listan olemassaolosta, joten olen ajatellut, että pitäisi varmaankin jotenkin tiedottaa asiasta. Listalle tosin pääsee vissiin vieläkin vain jonkun jo sillä olevan suosituksesta. No mutta, etenkin erilaisista tapahtumista tiedotettaessa voi listan kautta saada yhteyden ihmisiin, jotka muuten saattaisivat olla tavoittamattomissa (kaikkihan eivät toki Facebookissa ole) - ja vielä tärkeämpää: myös tällaiset ruohonjuuritason toiminnasta kiinnostuneet ihmiset saisivat tietää kotikaupungissaan tapahtuvasta.

papu

Lainaus käyttäjältä: kuka tahansa - 14:46:29 - 11.07.2011
Aika moni nykytoimija ei taida edes tietää listan olemassaolosta, joten olen ajatellut, että pitäisi varmaankin jotenkin tiedottaa asiasta.
Hyvä, että tiedotit. Meikä ei ainakaan ole koskaan kuullutkaan tälläisestä! Mua saa siis ainakin ehdottaa listalle :)

joutuin

#2
Kiinnostavaa. Oon mäkin joskus kuullut huhuja listasta mut luulin sen kuolleen joskus vuosia sitten. Muutamassakin seurueessa ollaan joskus mietitty listan uudelleenperustamista, mut kiva jos on yhä olemassa.

Osaako joku sanoo mikä funktio listan salaisuudella on? Jos tarkoituksena on keskustella foliohattuasteen jutuista niin sitä ei nyt ylipäätään oo järkee harrastaa sähköpostitse.

Lista auki ja uudet sisään. Mä voisin esim, jos jollakulla valta suositella. Spostin voin heittää yksärillä.

tamakotsi

Joo, suositelkaapa meikää, meikä on suotuisa.

kuka tahansa

Ei listalla toki käytännön vallankumouksia ole suunniteltu, vaan pointtina "salailulla" ollut lähinnä blokata nettilehtien kommentointipalstojen häiriköiden kaltaiset tyypit ja esim. natsit. Siellä on kuitenkin paljon porukkaa omilla nimillään (esim. työpaikan, yliopiston tms. sähköpostiosoitteilla). Ennen piti parinkin eri listalaisen suositella, nykyään riittää yksi.

Pistäkää yksärillä vähän tietoja itsestänne (nimet ja missä jutuissa olette aktiivisia, lähinnä). Avaamista voi ehdottaa sitten listalle päästyään.