Kotistudiointi

Aloittaja Atte, 22:17:12 - 22.12.2013

« edellinen - seuraava »

Atte

Kertokaas kotistudioita harrastavat, että mitä plugareita käytätte?

Itelle oon vähitellen siirtymässä Logicista Reaperiin, ku en noissa kotidemotteluissa kuitenkaan tarvi ihan kaikkea mitä Logic tarjoaa ja Reaper on pikkasen kevyempi, mutta sitten tarvis löytää jotkut pelittävät eq:t, kompurat ja kaiut. Mulla on sekalainen setti erilaisia VST- ja AU -plugareita koneella, mutta käytännössä olen ruuvannut Logicin omilla efekteillä tähän asti presenttisoundeja hiukan muuttelemalla. Ihan hirveesti ei ois rahaa tähän hommaan laittaa, mutta myöskään piraattitouhu ei kiinnosta eli sopuhintaiset bundlet ja freewaret kiinnostavat. OSX-versio on 10.5.8, joten osa viimeisimmistä plugareista eivät myöskään koneella toimi. 

Puuha peten lippa lakki

Ite sain vihdoin taas nämä hommat ajankohtasiks kun ostin uuden koneen. Käyttiksenä on Windows 8 mikä kyllä toimii ihan niin kuin oleettaa saattaa; idiooteille suunnattu ja kaikki pitää varmistaa kuuteen kertaan, mutta silti ihan perusluotettava jos ei liikoja vaadi. Vaatimattomuutta aasinsiltana käyttäen päästäänki äänikortteihin... Line6 Toneport Ux-1 sekä M-Audion Audiophile löytyy. Molemmat halpoja ulkosia usb-vekottimia. Tuota Line6:sta enimmäkseen käytän kun sillä Gearbox softalla saa kätevästi mallinnettua basso- ja kitaravahvareita ja onpa siellä lauluunki jotain pientä kivaa härpätintä.

Cubase 5.1. hoitaa äänittämisen ja jälkituotannon ja Hydrogen rumpuhommat (Kiitos Mirosolille vinkistä, tää toimii ihan oikeasti!). Vielä en oo päässyt mikrofonin kanssa testailemaan mutta huomenna tai torstaina voisi koittaa äänittää akustista kitaraa ja laulua. VST plugareita ei nyt oo kertynyt hirveästi mutta yleensä oon käyttäny jotain waves-piraatteja tai sitten ilmasia netistä löydettyjä. Kotona kun en sen kummemmin miksaile, että jaksais niihin panostaa. Kuhan saa rämpytykset ja valitukset kovalevylle nii sielu lepää.

Tässä ois tarkotus pikkuhiljaa siirtyä ihmisten äänikorttiin ja pari mikkiä on pyöriny silmissä jo hetken aikaa. AKG Perception 220 on yks näistä, minkä oon ite todennu hyväks akustisia soittimia äänittäessä ja toimiipa tuo lauluunki aika hyvin. Jospa sitä joskus kaluston päivittyessä innostuis tekeen enemmänki miksaushommia kun tähän asti pelanu äänen kanssa lähinnä livemiksaajana.

mirosol

Moon niin puristi, että Debian stablessa ALSA/Jack/Ardour/LADSPA plugarit. Korttina wanha M-Audio 2496 PCI. Kaikki toimii.
"No such thing as innocence" Profane Geometry - harrasteblogi ja levyhylly.

Atte

Lainaus käyttäjältä: mirosol - 21:27:33 - 22.01.2014
Moon niin puristi, että Debian stablessa ALSA/Jack/Ardour/LADSPA plugarit. Korttina wanha M-Audio 2496 PCI. Kaikki toimii.

Itellä on Linux-studionti alkanut ja loppunut aina siihen, että en saa firewire-äänikorttejani skulaamaan kunnolla sillä. Mulla siis on M-Audio firewire audiophile ja Focusrite Saffire Pro 24 DPS. No Saffireen sentään Ubuntu Studiossa sain ääntä sisään hirveen kikkailun kautta, mutta ei se nyt kovin käytännölliseltä tuntunut. Tietty vois ostaa jonkun Linux-yhteensopivan äänikortin, mutta ehkä helpompaa kuitenkin jatkaa tällä MacBookilla, ku sen kanssa ei mitään suurempia ongelmia ole tähän asti ollut millään kortilla.

pentd

tässä pikasesti muutama äärimmäisen hyvä vst/au mut oon laiska ja joudut/te ite ettii noiden linxit:

smartelectronix: nyqvist eq / ambience / analog delay

yohng: w1 limiter

arcane device: arcdev et301 delay

gvst: koko paketti

ourafilmes: koko facebook-paketti

vanha klassikko = fishfillets

en sit tie miten nuo skulaa mäkkärin päällä..

reaperin omat plukarit on loistavii.. se fft-eq ja xcomp taipuu niin moneks.

itellä ei o aikoihin enää ollu "tarvetta" kräkkeihin, muutaman oon jopa ostanu sen jälkeen ku kilahdin puredataan ja reaktoriin, yritin "koodailla" ite jotain (en osaa vieläkään) ja aloin arvostaa ihan eri silmin toisten koodaamia asioita, jotka oikeesti toimii.

logic on minusta aina ollu äärimmäisen epälogic ja hankala.
*nyyhkii pettyneenä* en olis sinusta ikinä uskonu *nyyh*

sama lnx, en o saanu äänikortteja toimimaan, turhauduin. winen päällä reaper, pystyy jotain sentää tekee. mut siellä on greisit bugit ku mm ei oikei voi käyttää alt+jokunäppäin ku koko ikkuna lähtee lentoon...
Gimme Zydeco Or Gimme Death

pentd

Gimme Zydeco Or Gimme Death

Puuha peten lippa lakki

Pitääpä pistää tuosta listasta plugarit testiin! Vitun parasta kyllä, ku on taas mahollista nauhottaa kaikkee kämpillä. Elämänlaatu noussu tämän myötä joku 100%.

pentd

aiheeseen tavallaan liittyen, tässä päivitetyt muistiinpanot 2v takaa ku oli humak.illa vetämässä kurssii

http://www.umpio.com/?attachment_id=33

huom! tää ei o mikään ehdoton tutoriali, vaan hiukan idiksii
Gimme Zydeco Or Gimme Death

pentd

hopla!

tarvin suosituksii EQ-plukarista, jossa voi kummallekin kanavalle antaa eri arvot. onkse hieno nimitys sit dual eq. mikäli reperissä tämä onnaa niin ei o ikinä selvinny... win7 kiitos




Gimme Zydeco Or Gimme Death

mirosol

Etkös sä voi ohjaa kaikki kanavat kahteen bussiin (vasemmalle oma ja oikealle oma) ja tykittää niihin kumpaankin oman eq:n? Ja sit noi bussit masteriin. Noin mä sen kuvittelisin onnisuvan...
"No such thing as innocence" Profane Geometry - harrasteblogi ja levyhylly.

pentd

no ku just tollee oon tehny mut nimeltä mainitsemattomilla kräkätyillä plukareilla muinoin pääsi tekee suoremmin heh... etsintä jatkuu..
Gimme Zydeco Or Gimme Death