Aloittaja kuka tahansa, 14:48:15 - 30.03.2014
LainaaTAGS ry järjestää toistamiseen suositun hip hop -aiheisen seminaarin. Tällä kertaa kiinnostava puhujajoukko keskittyy suomalaiseen räp-musiikkiin. Aihepiiriä hahmotetaan esimerkiksi autenttisuuden, paikan, performatiivisuuden ja yhteiskuntaluokan kautta. Viimeksi vuonna 2012 järjestetty tapahtuma keräsi yli 120 osallistujaa.Tapahtuma on täysin ilmainen ja avoin kaikille kiinnostuneille. Tervetuloa!Paikkana on Tauno Nurmela -sali (ls I.), Turun yliopiston päärakenuksessa, ja aikana 16.4.2014 klo 12-16.30.AIKATAULUklo12.00 Inka Rantakallio (FM): "Isointa soundii, diipeimpii läppii": tietoisuuden ja autenttisuuden representaatioita suomalaisessa underground-räpissä.13.00 Mervi Tervo (FT): Tila, paikka ja identiteetti suomalaisessa räp-musiikissa.14.00 kahvitauko14.30 Dragana Cvetanović (FM): Performatiivisuus ja tyylittely suomalaisessa räp-lyriikassa.15.30 Jussi Kokkola (FM): Yhteiskuntaluokka suomalaisissa räp-sanoituksissa.Tilaisuuden juontaa Tuomas Äystö (FM).LISÄTIETOA PUHUJISTA:Inka Rantakallio (FM) on valmistunut Helsingin yliopistosta uskontotieteestä ja tekee väitöskirjaa musiikkitieteen oppiaineessa Turun yliopistossa. Hän käsittelee väitöskirjatyössään tapaustutkimuksen kautta hip-hopin autenttisuusdiskurssia sekä artistien maailmankatsomusten ja musiikin vuorovaikutussuhdetta suomalaisessa underground-räpissä. Mervi Tervo (FT) on väitöskirjansa jälkeen tutkinut Oulun yliopiston maantieteen laitoksella suomalaisia räpmusiikkivideoita. Tutkimuksen keskiössä on ollut räpmusiikin lokalisoiminen suomalaiseen kontekstiin. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat olleet tila, paikka, identiteetti, sukupuoli ja huumori.Dragana Cvetanović (FM) on Helsingin yliopiston suomen kielen, suomalais-ugrilaisten ja pohjoismaisten kielten ja kirjallisuuksien laitoksesta valmistunut sosiolingvisti, joka väitöskirjassaan tutkii balkanilaisia ja suomalaisia räp-lyriikoita. Jussi Kokkola (FM) on nuoruudessaan altistunut räp-musiikille niin sanotusti pyytämättä ja yllättäen. Hän on käsitellyt suomalaisen räp-musiikin luokkapuhetta kotimaisen kirjallisuuden pro gradu –tutkielmassaan Luokatonta lyriikkaa? Yhteiskuntaluokka Asan, Palefacen ja Julman Henrin rap-sanoituksissa.