Kotipuutarhurit

Aloittaja egge, 21:17:00 - 18.12.2011

« edellinen - seuraava »

karol

Lainaus käyttäjältä: karol - 10:54:25 - 18.04.2017
Pari mandariinin siementä laitettu toiveikkaasti istutusruukkuihin.

Olin jo menettänyt toivoni näiden suhteen, kun arvelin kastelleeni liikaa ja siementen mädäntyneen. Eilen olin pistämässä uusia siemeniä samoihin kuivahtaneisiin ruukkuihin, kun huomasin molempien itäneen. Kuukausi näköjään meni itämiseen.

karol

Palstalla ei ole tehty vielä mitään. Jotain taimia kasvaa sisällä/parvekkeella: papuja, tomaattia, tomatilloa, munakoisoa ainakin.

markus

Ekat kirsikkatomaatit saatu parvekkeen amppelista, helluva goody.

karol

Lainaus käyttäjältä: markus - 07:47:39 - 12.06.2017
Ekat kirsikkatomaatit saatu parvekkeen amppelista, helluva goody.

Jee, hieno homma!

Itse olin tänään ekaa kertaa palstalla tänä vuonna. Palsternakan ja pavun taimia istutettiin.

karol

#109
Ikinä ei palstahommat ole olleet näin myöhässä. Tällä viikolla on kylvetty lehtikaalia, mangoldia ja kukkia ainakin. Jotain pientä hommaa on vielä jäljellä...

Parvekkeella on tomaattia, munakoisoa ja tomatilloa, kaksi kaikkia. Lisäksi yrttejä.

karol

#110
Eilen istutettiin palstalle kesäkurpitsa. Vähän myöhemmin kylvetään pinaattia.

Tänään tein aika hyvää ruokaa, jonka tärkeä ainesosa oli palstalta kerätty rikkaruoho eli jauhosavikka.

karol

Ystävän muutama vuosi sitten kirjoittamaa hyvää luettavaa puutarhahommista: http://sylvi.fi/?s=keitti%C3%B6puutarhaan

karol

Jauhosavikkaa on tullut syötyä enemmänkin, sitä kun ilmaiseksi tuolla pellolla piisaa. Parvekkeella tein rucolan toisen kylvön. Tomatillo on alkanut tehdä hedelmiä, toivottavasti valmistuvat.

Lannoitushommissa on käytetty paitsi kaupan luomulannoitetta myös viherkatetta, kananmunan kuoria, perunoiden keitinvettä ja kahvinpuruja.

papu

Kesäkurpitsabisnekset näyttäs olevan hyvällä mallilla. Perunaa tulee kans. Simppeliä perushuttuu, ku ei kuitenkaan ehtiminen riitä niin pitkälle et pystyis aktiivisesti ropsuttelee tuolla palstalla.

karol

Lainaus käyttäjältä: papu - 19:05:44 - 19.07.2017
Kesäkurpitsabisnekset näyttäs olevan hyvällä mallilla. Perunaa tulee kans. Simppeliä perushuttuu, ku ei kuitenkaan ehtiminen riitä niin pitkälle et pystyis aktiivisesti ropsuttelee tuolla palstalla.

Jee! Meillä on kesäkurpitsa vielä tosi pieni. Sillä ei missään vaiheessa ole ollut harsoa ja muutenkin palstan hoito on ollut vähän retuperällä. Ekat pavut kukkii, kai sieltä aika pian jotain saa. Pieniä ne kyllä ovat. Kitkeä pitäisi koko palsta.

Parvekkeella on ekat munakoisot ja tomaatit alkaneet kasvaa. Tomatillot ovat toistaiseksi pudottaneet jostain syystä kaikki hedelmänalkunsa, syytä en tiedä. Ehkä pölytys ei ole onnistunut, ehkä on ollut liian kylmää tms. Munakoiso ja tomatillo ovat tämän kesän kokeiluja.

papu

Kesäkurpitsat tuli tosiaan ylläreinä, kun taktiikkana et siemenet vaan suoraan maahan. Viime vuonna ei tullu olleskaa.

karol

Lainaus käyttäjältä: papu - 17:28:24 - 20.07.2017
Kesäkurpitsat tuli tosiaan ylläreinä, kun taktiikkana et siemenet vaan suoraan maahan. Viime vuonna ei tullu olleskaa.

Vielä enemmän jee! Mä olen aina ostanut kesäkurpitsan taimen jostain syystä, en ole koskaan kasvattanut siemenestä. Aika hyvin että kasvaa ihan noin vaan ilman esikasvatusta. Onko teillä monta yksilöä? Kahdestakin tulee helposti jo ihan liikaa syötävää, ainakin normaalina kesänä.

Puuha peten lippa lakki

Eipä oo tarvinu ku chiliä kasvatella tänä kesänä. Muuhun ei oo aika riittäny. Suurin yllättäjä on ollu talven yli komerossa nukkunu lwmon drop, joka puskee hedelmää niin, että hirvittää. Vesiviljelyn kanssa on ollu opettelemista ja töiden takia on perushoitoki jääny vähiin niin on joutunu sit aika rankalla kädellä karsiin ettei kasvit olis pelkkää lehteä.

Moni tuosta vesiviljelystäkin on sanonu et habanerolajikkeet saattaa alka tositoimiin vasta tokana satokautena, joten toivotaan sen lähtevän ens kesänä tuottaan enemmän podia. Oon lamppujakin miettiny mutta melkeen pakko ois olla ledi. En uskalla jättää mitään natikoita huutamaan moneks viikoks itekseen. Ledit taas maksaa seteleitä ja kolikoita. Pakko hommata kotipuutarhuri.

papu

Lainaus käyttäjältä: karol - 18:41:44 - 20.07.2017
Lainaus käyttäjältä: papu - 17:28:24 - 20.07.2017
Kesäkurpitsat tuli tosiaan ylläreinä, kun taktiikkana et siemenet vaan suoraan maahan. Viime vuonna ei tullu olleskaa.

Vielä enemmän jee! Mä olen aina ostanut kesäkurpitsan taimen jostain syystä, en ole koskaan kasvattanut siemenestä. Aika hyvin että kasvaa ihan noin vaan ilman esikasvatusta. Onko teillä monta yksilöä? Kahdestakin tulee helposti jo ihan liikaa syötävää, ainakin normaalina kesänä.
Jos noi kaikki tosta tosiaan lähtee kasvaa oikeen kunnolla ni kuus yksilöä ois! Siinä onki sit jos jokanen pukkaa sellasta ranteen vahvusta tavaraa kauheella syötöllä :)

karol

Lainaus käyttäjältä: papu - 09:25:33 - 21.07.2017
Lainaus käyttäjältä: karol - 18:41:44 - 20.07.2017
Lainaus käyttäjältä: papu - 17:28:24 - 20.07.2017
Kesäkurpitsat tuli tosiaan ylläreinä, kun taktiikkana et siemenet vaan suoraan maahan. Viime vuonna ei tullu olleskaa.

Vielä enemmän jee! Mä olen aina ostanut kesäkurpitsan taimen jostain syystä, en ole koskaan kasvattanut siemenestä. Aika hyvin että kasvaa ihan noin vaan ilman esikasvatusta. Onko teillä monta yksilöä? Kahdestakin tulee helposti jo ihan liikaa syötävää, ainakin normaalina kesänä.
Jos noi kaikki tosta tosiaan lähtee kasvaa oikeen kunnolla ni kuus yksilöä ois! Siinä onki sit jos jokanen pukkaa sellasta ranteen vahvusta tavaraa kauheella syötöllä :)

Kesäkurpitsahan on toki parasta ihan pienenä. Niitä kukkiakin voi muuten syödä! Täällä lopussa aiheesta: http://sylvi.fi/2013/03/monipuoliseen-keittiopuutarhaan-osa-4-kesakurpitsa/

Parvekkaalla molemmat munakoisot kypsyttelevät parhaillaan yhtä hedelmää, toivottavasti tekevät lisääkin.