to 17.8. Brinkkalan piha: Kinokoplan ja Kirjakahvilan Taiteiden yö

Aloittaja kuka tahansa, 06:53:28 - 28.04.2017

« edellinen - seuraava »

Kalenteriin linkitetyt tapahtumat

kuka tahansa

Fb: https://www.facebook.com/events/809896052517207/

Kirjakahvilan ja Kinokoplan Taiteiden yö on vuonna 2017 mystisen melankolinen. Ilta käynnistyy Noidat suviyössä -dj:iden levymusiikilla sekä yhtyeiden KO:MI, Kaamosmasennus ja Ya Tosiba elävän musiikin esityksillä. Keskiyötä lähestyttäessä heijastetaan Brinkkalan pihan peräseinälle kaksi noituutta tarkastelevaa elokuvaa, Lauri Löytökosken "Louhi, Pohjan noita" (Suomi 2017) ja Erik Blombergin "Valkoinen peura" (Suomi 1952).

Ei pääsymaksua, ei ikärajaa.

OHJELMA

20.00 portit avautuvat, sisäänmarssi, NOIDAT SUVIYÖSSÄ -DJ:T johdattelevat illan tunnelmaan

20.30 KO:MI // soundtracks to imaginary movies
https://www.facebook.com/KOMI-252598651748965/
"KO:MI on Sanna Komin (Pintandwefall, Iisa, Cats of Transnistria, Sukelluskypärät jne.) sooloprojekti, jonka megalomaaniset kamaripop-kappaleet sekoittavat kuulijan pään."

21.30 KAAMOSMASENNUS // melancholic synthpop
https://www.facebook.com/Kaamosmasennus-138669032869641/
"Kaamosmasennus on Milla Helmisen sekä mm. Ills- ja Lighthouse Project -yhtyeistä tutun Samuli Peuralan näkemys melankolisesta synapopista. Duon tuotannossa kuulee vaikutteita niin 1980-luvun Mute-soundista ja Absolute Body Controlista kuin myös uudemmista artisteista kuten Xiu Xiu."

22.30 YA TOSIBA // pan-european electronic club music
https://www.facebook.com/yatosiba/
"Ya Tosiba on norjalais-azerbaidžanilaisen Zuzu Zakarian ja suomalaisen skweee-pioneeri Tatu Metsätähden a.k.a. Mesakin muodostama nuori elektronisen musiikin duo. Kaksikko sekoittaa azerbaidžanilaisia katurunouden traditioita elektronisiin underground-biitteihin, ammentaen inspiraatiota klassisesta arabialaisesta ja persialaisesta musiikista sekä skandinaavisista elektroperinteistä ja hiphopista."

23.30 LOUHI, POHJAN NOITA // Louhi: The Northern Witch
Ohj. Lauri Löytökoski, Suomi 2017, 28 min
"Louhi, Pohjan noita on mykkäelokuva samanistisesta Kalevalasta. Tarinassa orastava noita Runoi tempautuu pelottavalle matkalle muinaissuomalaiseen alamaailmaan Louhen, Tuonen valtiattaren hakemana. Elokuva on kuvattu pääosin Laitilassa, jonka luonnossa on yhä jäänteitä rautakautisesta kulttuurista. Historialliset kuvauspaikat sekä runolauluista ja kansanperinteestä poimitut yksityiskohdat tuovat kerrontaan sävyjä ja tunnelmaa. Lopputulos on Louhen runolaulu, jonka sanat ovat kadonneet ajan tuuliin."

00.00 VALKOINEN PEURA // The White Reindeer
Ohj. Erik Blomberg, Suomi 1952, 68 min
Elokuvanäytöksen alustaa Lauri Löytökoski
"Tarunomainen kertomus valkoisen peuran hahmossa liikkuvasta noidutusta saamelaisnaisesta. Ensimmäiseksi suomalaiseksi kauhufantasiaelokuvaksi kutsuttu Valkoinen peura voitti muun muassa parhaan ulkomaisen elokuvan Kultaisen maapallon Yhdysvalloissa sekä parhaan taruaiheisen elokuvan palkinnon Cannesin elokuvafestivaalilla vuonna 1953."

02.00 jäähyväiset Brinkkalan pihalle, suuntana kylmenevä loppukesän yö

kuka tahansa


Vekenator

Itse en pääse paikalle kun oon muualla tuolloin, mutta Ya Tosiba tuli nähtyä livenä Tukholmassa vuoden alussa ja oli todella kova keikka! Suosittelen tsekkaamaan varsinkin livenä. Laittaa pyllyt pyörimään takuuvarmasti!

kuka tahansa

Joo mä näin ne kans Berliinissä pari vuotta sitten. Viime vuonna jo yritettiin buukata Taiteiden yöhön, ja nyt sopi aikataulut. Jee jee!

kuka tahansa

Lainaa

[Ya Tosiba's] first album 'Love Party' is, in part, an audio documentation of historical conditions and marginalized people. It lends a voice to voiceless civilians from the street corners of suburban Baku in Azerbaijan. The language they use is a hybrid of Russian, modern Turkish and strong Baku dialects.

The vocals of 'Love Party' are drawn from texts originating in the genre known as meykhana, an ancient local tradition and part of the wedding culture in and around Baku where 'meykhana acts' are booked for festive audiences consisting exclusively of men. The word 'meykhana' is translated from the Persian for 'wine house': the gatherings where it is performed – called 'meykhana medjlis' – are Sufi get-togethers and places for religious chanting in Islamic literature.

Today, there is a new form of meykhana emerging in local media, and it represents an innovative and different mainstream genre. As soon as globalization and the new open-market capitalism hit the streets of Baku, the genre took on a new meaning in contexts that had little to do with political mobilization or artistic and intellectual stimulation.

The texts chosen for 'Love Party' attempt to describe resistance – no matter whether it is part of an imperialist past, of low and high local statuses or current stereotypes. Ya Tosiba combined these texts with slightly more Western-style musical compositions. Although the poetry presented speaks of universal issues, it is performed by and for men. For those familiar with the tradition and its context, the idea of having it performed by a woman might be considered disturbing.
http://www.asphalt-tango.de/records/ya_tosiba/ya_tosiba_love_party.html