Kahvi

Aloittaja FelixTheSexranger, 12:32:28 - 28.03.2015

« edellinen - seuraava »

FelixTheSexranger

Rakastan tätä ainetta niin yli kaiken!

Oon melki kymmenen vuoden ajan aloittanut aamuni kahvi + rööki combol.
Itse pidän eniten ns peruskahvista, mutta tummapaahtosesta! Reko kahvi on aivan best mutta muitakin hyviä on. Ja mustana tietty.
Se tunne kun piristävä kuuma aalto iskee kehoon, ei voi oikein kuvailla. Mitkään spesiaalit esim latte ja kaputsiino ei kyllä lähe.

Miten muilla?

Puuha peten lippa lakki

Kahvinjuonti on vähentyny rankasti siitä lähtien ku kahvinkeitin muutti pois. Tai oikeestaan jo vähä ennen sitä. Koulussa tulee juotua.


papu

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 12:58:46 - 28.03.2015
Mutteripannu kahvia   :)
Tämä hyvää kamaa 8) Usein vaan kaatuu et on muka liian vaivalloista, mut eihän se oikeesti ees oo.

mögälix

Joskus juon. Mustana (niinkuin metallikin).

Vekenator

Perus tummapaahto kahvi parasta. Tulee juotua päivittäin ja liraus maitua sekaan aina. Itseasiassa just tässä hörpin päivän ensimmäistä kupillista 8)

Pari vuotta sitten keksin jääkahvin parhauden kuumina kesäpäivinä. Äxän vastapäätä oleva pikkukahvila on hieno paikka josta saa tosi hyvää jääkahvia. Ja kyseisen paikan talonkahvikin on todella hyvää!

danne

#6
Rakastan kahvia. Perus tummapaahto tai mutterpannukahvi on parasta. Peruskahvi mustana ja mutteripannukahvi maidolla. Ei lähde päivä käyntiin ennen kuin olen juonut 2-3 kupillista..Kahvimylly löytyy kans ja silloin tällöin tulee osettua papuja kauppahallista.

idiootti

Lainaus käyttäjältä: Vekenator - 12:57:45 - 29.03.2015 Äxän vastapäätä oleva pikkukahvila on hieno paikka josta saa tosi hyvää jääkahvia.
Tää on kieltämättä erittäin jees paikka!

Oli jääny kermavaahtoa jääkaappiin lettukesteiltä, joten aamukahvit meni vaahdolla ja maidolla. Makiaa.

danne

Tätä suosittelen lämpimästi kaikille tummapaahdon ystäville

karol

#9
^ Löfbergsin Serenad on mielestäni oikein hyvää, tuota en ole maistanut. http://www.lofbergs.se/vart-kaffe/bryggkaffe/serenad/

Lienen sikäli harvinainen poikkeus, että aloin juoda kahvia vasta joskus yli kaksikymppisenä. Siihen asti join teetä, jonka juominen nykyään on harmillisen vähäistä.

Itse juon kahvini aina mustana ja kotona yleensä pressokahvia. Kahvilassa juon americanon ja joskus espresson. Viikonloppuisin kotona ns. napolilaista kahvia ja hyvin harvoin mokkapannulla tehtyä. Mokkapannussa normijauhatus toimii minusta paljon paremmin kuin espressojauhatus joka on mielestäni siihen liian hienoa. "Oikea" mokkajauhatushan on kai jossain noiden välissä.

Syksyllä ostin Hulluilta päiviltä halvalla hyvän kahvikirjan, josta kirjoitin Piffin kahvitopikissa näin:
"[...] Petri Niemisen ja Terho Puustisen kirja Kahvi. Suuri suomalainen intohimo (Tammi 2014, n. 270 sivua) hintaan 17€. Nähdäkseni kirja on aika hyvä yleiskatsaus kahvin historiaan, tuottajamaihin, kahvilajikkeisiin, jatkojalostukseen jne. Ex-maailmankauppa-aktiivina toki olisin mielellään nähnyt vähän pidemmänkin analyysin kahvintuotannon ongelmista, mutta on niistäkin jotain. Kirjassa on toki myös ohjeet eri tavoille keittää hyvät kahvit ja kahvijuomien ohjeita."

Mitä mieltä ihmiset täällä ovat solidaarisuuskahvi Cafe Caracolista ( http://cafecaracol.org ), jota Kirjis käyttää ja jota sieltä saa ostaa myös kotiin?

karol

Niin joo yksi asia vielä. Tummissa paahdoissahan ei maistu enää niinkään kahvi vaan se paahto. Tavallaan onkin harmi, että vaale(amm)issa paahdoissa maistuvat kahvin aromit parhaiten. Sen huomaa hyvin, jos juo aeropressillä tehtyä kahvia esim. Artissa. Omat aeropresskokemukseni eivät vaan ole olleet niin hyviä, kahvi on ollut jotenkin liian laihaa vaikkakin aromikasta.

karol

Lisään vielä, että kyllä ihan tavallisella kahvinkeittimelläkin tai ns. käsin suodattamalla saa hyvää kahvia. Kahvinkeitin on nykyään turhan halveksittu laite. Aika paljon on kiinni mm. puhtaudesta ja kahvin tuoreudesta.

Samppa

Mä Tunnen yhen tyypin joka rakastaa Kahvia aivan helvetisti..  8) ::) :) :)

idiootti

Hain tota Dannen suosittelemaa Löfbergsiä, kun löyty lähikaupasta ja aika halvalla vieläpä. Nyt on kahvinkeittimen etikkapesu käynnissä ja sen jälkeen testiin toi.

idiootti

Lainaus käyttäjältä: karol - 11:50:38 - 30.03.2015 Aika paljon on kiinni mm. puhtaudesta ja kahvin tuoreudesta.
Totta, aika karsealta on mun keittämät kahvit maistuneet viime aikoina kun ei oo tullut pestyä tarpeeks perusteellisesti keitintä.