23.3. Foreseen + M.O.R.A. + Büfo + Death Toll 80k + Derrida + Puukotus

Aloittaja xjannex, 14:37:25 - 05.03.2013

« edellinen - seuraava »

Kalenteriin linkitetyt tapahtumat

Atte

#45
Kivaa oli! Kiitos järjestäjille!

Mua vaivas miksaajantauti koko illan, mutta minkäs teet. Tulpat päässä ei miksata, piste. Kaikki mikitetään mikäli mahdollista, koska nyt oli ainakin lavalla sellaiset soundit, että oli vaikea saada mistään oikein mitään tolkkua. En tosin tiedä, että mikä se TVO:n piuha- ja mikkitilanne on, koska ainakin jo Räkärokissa tuntui, että osa piuhoista pätki ja sitten jonkin verran mikkejä puuttui. No niillä mennään mitä on annettu ja hyvä ilta kaikesta huolimatta. Oma keikka Derridassa meni aika rutiinisuorituksella, mutta kai siitäkin joku tykkäsi tai ainakin jälkeenpäin kehuivat.

Puukotus oli tällä kertaa mun suosikki! Olin nähnyt pari keikkaa edeltävinä päivinä ja tämä oli selkeästi minirundin paras veto. Büfoa en ollu nähnyt Kallen kanssa ja keikka meni lähinnä siinä, että ruuvasin heidän ajan soundeja, ku varsinaiset miksaajat olivat esiintymässä. Death Toll 80K oli vetänyt niin tajuttoman kovan keikan edellisenä päivänä Kotkassa, että sitä oli vaikea ylittää ja basari löi Turussa kaiken yli silleen, että muut instrumentit peittyivät. Foreseeniä odottelin innolla, koska sitä oli niin hitosti kehuttu, mutta ei se sitten oikein kuitenkaan ollut mun pala kakkua. Ei nyt sinänsä mitään vikaa, mutta vähän sellaista menoa, että pitäisi vetää vielä pikkasen härskimmin. Nyt siitä jäi vähän sellainen varmanpäälle fiilis kuitenkin. M.O.R.A. ei lähtenyt yhtään. Amerikan meininkiä suomeksi räpättynä oli vähän sellainen yhtälö, että ymmärrän kyllä suosion ja poikkeaa mukavasti tosta metallisen hardcoren massasta, mut ku ei ton tyylistä kamaa tuu kuunneltua muutenkaan, ni ei oikein tästäkään jaksanut innostua.

Mutta tosiaan kiitos joka tapauksessa kaikille kaikesta. Erityisesti safka oli aivan järjettömän hyvää ja hiton hyvä tunnelma koko illan ajan!

idiootti

Lainaus käyttäjältä: Atte - 20:09:52 - 24.03.2013 Erityisesti safka oli aivan järjettömän hyvää
Voi kyllä! Maistu vielä toisenki kerran ennen Moran keikkaa.

xjannex

#47
Oli yksi siisteimpiä iltoja aikoihin, paljon tuttuja saapui paikalle ja muutenkin hyvin yleisöä, jotain 90 ja 100 välillä. Kaikki bändit oli loistavia. Itsellä oli kokoajan hirvee kiire, mutta onneksi ehti välillä vaihtaa kuulumisia. Kiitos vielä bändeille ja yleisölle.

TVO:lle tosiaan vois hankkia toimivia piuhoja ja mikkejä niin saisi kaiken mikitettyä, nyt mulla oli yksi oma mikki mukana, mutta ois pitänyt vielä tuoda omia piuhoja niin ois saanut kitarat rumpumonitoriin. Tulpat päässä kannattaa ehdottomasti miksata jos on hyvät tulpat, kuulo säilyy hyvänä. Tietty yleisönkin kannattaa näin pienessä tilassa pitää tulppia, koska meteli rumpujen takia väkisin nousee aika korkealle.

papu


Atte

Lainaus käyttäjältä: xjannex - 00:38:18 - 25.03.2013
Tulpat päässä kannattaa ehdottomasti miksata jos on hyvät tulpat, kuulo säilyy hyvänä. Tietty yleisönkin kannattaa näin pienessä tilassa pitää tulppia, koska meteli rumpujen takia väkisin nousee aika korkealle.

Ei kyllä mitään hajua, että miltä musiikki kuulostaa esimerkiksi useamman sadan euron valetuilla tulpilla, mutta ainakin ihan perus Eareilla ja apteekin tulpilla on tapana blokata aika vahvasti tiettyjä taajuuksia pois, jolloin ei kuule, että mitä on tekemässä. Lisäksi tulppien kanssa miksatessa on aina se vaara, että matsku tulee miksattua liian kovalle jolloin soundi puuroutuu ja kaiken lisäksi sillä voi ihan oikeasti aiheuttaa niitä kuulovaurioita ihmisille joilla ei syystä tai toisesta ole niitä tulppia päässä. Ei se tarkoitus nyt kuitenkaan ole tuutata kaikkea särölle asti, vaan lähinnä saada soittimet ja laulu balanssiin keskenään.

xjannex

Paavo sä taisit olla sammuneena toimistossa suurimman osan aikaa?!

Atte, joo siis hyvät tulpat, esim, earin joulukuusimallit, leikkaa vain volumea, ei taajuksia, niillä on hyvä miksata. Apteekin joulukuuset kuulostaa melkein yhtä hyviltä tosin. Keikoilla pitäisi aina olla korvatulppia myös myynnissä, niinkuin tällä keikalla olikin.

papu

Hupsiskupsis!

Miksauksesta tulpilla tai ilman en tiiä vittuukaan :P Mut ite tykkään kyl noista apteekin kuusitulpista! Saa hyvin sellasen portaattoman vaimennuksen, riippuen kuinka syvälle tunkee.


egge

Earin kuusitulpat itelläni on, mut en kyl käyttää kuin treeneissä. Keikoilla ei pysty, noi kun tosiaan leikkaa sitä volumea, elikäs tuhoavat kaiken fiiliksen. Kerran vuosia sitten kokeilin. Kokemus ei mielittänyt.

niilo pielinen

Lainaus käyttäjältä: egge - 01:24:48 - 28.03.2013
Earin kuusitulpat itelläni on, mut en kyl käyttää kuin treeneissä. Keikoilla ei pysty, noi kun tosiaan leikkaa sitä volumea, elikäs tuhoavat kaiken fiiliksen. Kerran vuosia sitten kokeilin. Kokemus ei mielittänyt.

Samaa. Varmaa just sen takia ku ei oo ikinä käyttäny, jos pistän niit, en kuule yhtään mitään enää :) Ois kyllä pitäny pistää niit heti ku alkoi mennä keikoille ja reeneihin, mut nyt on jo liian myöhän :'(
...Speak finnish like Tarzan, write it like Cheeta...

http://www.last.fm/user/tiitusnakke

karol

#55
M.O.R.A. oli oikein hyvä ja Foreseen ihan kelpo. Ehkä vähän parempaa keikkaa odotin jälkimmäiseltä. Toivon, että näen M.O.R.A:n uudestaankin ja levynkin voisin ehkä ostaa. Kiva että kukaan ei tainnut pahemmin loukata pitissä. Aika kova meininki oli välillä kuitenkin.

Kuusi bändiä on kyllä ihan liikaa yhdelle keikalle.

Edit: Olen pitänyt tulppia keikoilla yli 15 vuotta, enkä todellakaan enää haluaisi olla oikein millään keikalla ilman niitä. Poikkeuksena lähinnä joku akustinen keikka tai Sibelius-museo. Mulla apteekin kuusitulpat toimii oikein hyvin, ne leikkaavat volyymia juuri sopivasti useimmilla keikoilla. Joskus harvoin niiden teho ei riitä (esim. Dinosaur Jr joskus).

torre

tulppa-keskusteluun: käytän lähes aina. kuusimalliset jotkut ebay-tulpat, aiemmin myös työpaikan (tehtaan) tarjoamat vastaavat. niissähän voi melko sujuvasti säätää volan sopivaksi, eli jos on "ehkä vois tarvita"-tilanteessa niin laittaa sillee et just ja just pysyy korvissa. eli ei katoa mun mielestä fiilikset mihinkään. tosin itse tulpat voi tällöin tippua jos joraa. keltaiset earit kannattaa unohtaa, kuulostaa kakalta.

Atte

#57
Lainaus käyttäjältä: xjannex - 18:43:27 - 27.03.2013
Paavo sä taisit olla sammuneena toimistossa suurimman osan aikaa?!

Atte, joo siis hyvät tulpat, esim, earin joulukuusimallit, leikkaa vain volumea, ei taajuksia, niillä on hyvä miksata. Apteekin joulukuuset kuulostaa melkein yhtä hyviltä tosin. Keikoilla pitäisi aina olla korvatulppia myös myynnissä, niinkuin tällä keikalla olikin.

Kaikki tulpat leikkaa ja riippuu täysin tulpista, että mitä taajuuksia mitkäkin tulpat leikkaa. Teetetytkin tulpat tehdään käytön mukaan eli eri soittajille tarjotaan erilaisia tulppia sen mukaan mikä on käyttötarve ja mitä on ylipäänsä tarve kuulla ja mitä ei (http://www.etymotic.com/hp/erme.html). Perusjoulukuuset ainakin tekevät montun ylä-ääniin ja keskialueelle tai ainakin itte olen tällaista huomannut, kun on yrittänyt kitarasoundia säätää ensin tulpat päässä ja sitten ilman tulppia.

Mutta itte tulppakeskusteluun sen verran, että hyvä että käytätte. En mä todellakaan tulppien käyttöä vastaan ole, mutta miksaamiseen ne eivät sovi ihan siitä syystä, että on mahdoton päästä luonnolliseen lopputulokseen jos ei kuule täysin, että mitä on tekemässä. Tästä tuli Dassumilta jo ojennusta joskus aikoinaan, että tulpat helvettiin miksatessa. Noin muuten käytän kyllä itekin ihan apteekin sinisiä tulppia soittohommissa ja kuuntelijana. Toisaalta, jos keikalla volyymi on kohdallaan, niin kuuntelen keikan mieluummin ilman. Yleensä vaan vituttaa se, että volyymi pusketaan ihan järjettömän kovalle täysin vailla perusteitta. Pienessä tilassa riittäisi se, että instrumentit olisi balanssissa rumpujen akustisen äänen kanssa, jolloin niitä rumpujakaan ei tarvisi täysiä PA:sta tuutata ja laulut kuuluisi. Rummut nyt on kuitenkin se ainoa soitin joissa ei ole volyyminappia. Mutta siis hyvä juttu, että varjelette kuuloanne korvatulpilla.