La 2.2. Pyöräkirppistukikeikka: Spiknykter (swe) + Raivoraittius + Noituus + Büf

Aloittaja xjannex, 18:30:45 - 28.01.2013

« edellinen - seuraava »

Kalenteriin linkitetyt tapahtumat

egge

Lainaus käyttäjältä: idiootti - 04:39:31 - 02.02.2013
Ketä näpistely haittaa jos kyseessä on yritys mikä tienaa ihan vitusti liikaa joka tapauksessa? Ei ketään. Päinvastoin.
Epäilen että näpistely tuottaa vitusti liikaa tienaavalle yritykselle kuitenkin vähemmän voittoa, mistä syylistetään yrityksen työntekijöitä, ja millä motivoidaan hintojen nostamista "tappioita" korvaamaan (voitot tietty päälle) sekä valvonnan ja vartioiden lisääminen kauppoissa.

Toki näpistely on joillekin taloudellinen pakko, enkä tuomitse sitä mitenkään, päinvastoin. Mutta jos harrastus-näpistelijät luovat lisääntynyttä valvontaa niin se haittaa oikeasti köyhiä, jos ne luovat (luultavasti keinotekoisen paljon) korotettuja hintoja se haittaa kaikkia muita. Paitsi yrityksen johtajia ja sijoittajia, tietty.

xjannex

Yleensä vaan ruotsalaiset peruu, mutta nyt kävi niin että Büfo perui ekan kerran viiteen vuoteen keikkansa. Tilalla saatiin black metal yhtye Mörk Séance.

mögälix

Hieno tapahtuma oli. Kiitos Janne ja kumppanit jotka järkkäs tän. Saako pyytää lisää?

niilo pielinen

#18
Oli kiva kyllä. Oma mögäily mun mielestä meni iha hienosti.
Mörk Séancen aikana teki mieli ottaa rummut ja heittää joku hidas Urfaust-tyylinen biitti, mut kai se parempi oli ilman :)
Raivarit aika brutaali (biisien välil spiitsit muistutti 90luvu alku, ku koko ajan oli pakko selittää yleisölle mist puhutaa ja mitä mieltä ollaa, vaik kaikki sen tietää jo, en silloinkaa kestäny sitä, mulle musa riittää, tiedän iha tarkka millaisessa keikassa olen, mut ok, kaikki on vapaa tehä setistaan mitä haluu). Sen jälkeen ei jaksanu enää, päivällä oli jo ollu punk-piknik ruissalos, pari tuntia kulttuuriravintolassa E8:ssa, oma setti, blabla, oli pakko lähtee Raivarien jälkeen ja missata ne ruotsalaisia, joka oli kuulemma aika hyvä myös. Hieno päivä/iltä oli.
Kiitos Janne ku järkkäsit! Kiitos ihmisille jotka ilmeistyi paikalle.
...Speak finnish like Tarzan, write it like Cheeta...

http://www.last.fm/user/tiitusnakke

Reuna-alue

Suurkiitos kaikille järjestäjille, hieno oli ilta! Mainioita keikkoja kaikki tyynni ja erityisen virkistäväksi kohellus yltyi Raivoraittiuden ja Spiknykterin myötä.

Erityismaininnan ansaitsee keikkapaikka. Perinteikäs ympäristö oli yksi keskeinen tekijä tunnelman ja yleisen estetiikan puolesta. Kaunista.

Hyvä mieli vieläkin - toivottavasti jatkoa on luvassa!

kuka tahansa

Lainaus käyttäjältä: niilo pielinen - 13:28:04 - 03.02.2013 muistutti 90luvu alku, ku koko ajan oli pakko selittää yleisölle mist puhutaa ja mitä mieltä ollaa, vaik kaikki sen tietää jo

Minua sitten taas on aina häirinnyt sellainen oletus, että kaikki punkkarit olisivat jotenkin perehtyneet kaikkeen "asiaan kuuluvaan", puhumattakaan siitä, että olisivat vielä samaa mieltä kaikesta. Eikös jo eggen reagoiminen Spiknykterin sanoituksiin osoita aivan päinvastaista - vieläpä siinä määrin, että hän ilmeisesti jätti (oliko lopulta näin?) bändin mielipiteiden johdosta tulematta koko keikalle! Luulisin myös, että tälläkin keikalla oli jonkin verran porukkaa, jotka eivät tiedä esim. Estellestä ja keikan tuotoilla tuetun pyöräkirppiksen taustasta.

Punk kun ei ole pelkkää musiikkia, niin on kiva, että siitä muustakin käydään keskustelua. Vähemmistössä kuitenkin ovat bändit, jotka kertovat spiikeissään muustakin kuin juuri julkaistusta seiskatuumaisestaan tai kiertueensa seuraavista keikkapaikoista.

Keikalla oli tosi hieno tunnelma, ja helsinkiläisten pittihassuttelut piristivät. Kiitos kaikille!

niilo pielinen

^^ Pointti on tässä kommentissa.
Henkilökohtaisesti tykkään ku biisit menee putkeen ja saan kovasti se meteli korviin, se on iso syy miks meen keikkaan, välispiitsit vaa pilaa se intensiiviti, mut se on mun mielipide, se koskee vain minua, en halunnu tuomitsee, vaa sanoa mitä tunsin keikalla.
Ja toistan et keikalla oli tosi kiva meininki.
...Speak finnish like Tarzan, write it like Cheeta...

http://www.last.fm/user/tiitusnakke

egge

Lainaus käyttäjältä: kuka tahansa - 14:39:07 - 03.02.2013
Lainaus käyttäjältä: niilo pielinen - 13:28:04 - 03.02.2013 muistutti 90luvu alku, ku koko ajan oli pakko selittää yleisölle mist puhutaa ja mitä mieltä ollaa, vaik kaikki sen tietää jo

Minua sitten taas on aina häirinnyt sellainen oletus, että kaikki punkkarit olisivat jotenkin perehtyneet kaikkeen "asiaan kuuluvaan", puhumattakaan siitä, että olisivat vielä samaa mieltä kaikesta.
Tästä olen aivan samaa mieltä :P erimielisyydet ovat kuitenkin varsin ok, kuten itsekin totesit niin onhan se kivaa kuin punkissa keskustellaan muustakin kuin pelkästä musiikista.

Lainaus käyttäjältä: kuka tahansa - 14:39:07 - 03.02.2013 Eikös jo eggen reagoiminen Spiknykterin sanoituksiin osoita aivan päinvastaista - vieläpä siinä määrin, että hän ilmeisesti jätti (oliko lopulta näin?) bändin mielipiteiden johdosta tulematta koko keikalle!
Osittain kyllä näin oli, mutta kuuntelen toki paljonkin bändejä joiden mielipiteet eivät vastaa omiani, ainakaan täysin, joten ei se siitä kiinni lopullisesti ollut että jätin tulematta. Oma jaksaminenkin vaikutti osaltaan, mutta ennen kaikkea se että en ole (useimmiten) mikään erityisen suuri hardcoren ystävä, erityisesti en silloin kuin kyseessä on tämmöistä machoilua ja uhoilua misä tapetaan ja julistetaan sotia. Olisivat sitten tosissaan tai ei. Monet tykkäävät, ja hyvä niin, ei vaan oo mun juttu.

edit: tulipa vähän epäselvästi kirjotettua, tarkoitin siis että kyse ei aina ollut niinkään mielipiteistä, vaan enemmänkin siitä miten ne asiat esitettiin. "Not what you said but more of your tone" niinkun :P

timo/raittius

Lainaus käyttäjältä: egge - 19:05:25 - 03.02.2013 ennen kaikkea se että en ole (useimmiten) mikään erityisen suuri hardcoren ystävä, erityisesti en silloin kuin kyseessä on tämmöistä machoilua ja uhoilua misä tapetaan ja julistetaan sotia. Olisivat sitten tosissaan tai ei. Monet tykkäävät, ja hyvä niin, ei vaan oo mun juttu.

edit: tulipa vähän epäselvästi kirjotettua, tarkoitin siis että kyse ei aina ollut niinkään mielipiteistä, vaan enemmänkin siitä miten ne asiat esitettiin. "Not what you said but more of your tone" niinkun :P
mulle ei jäänyt mitenkään machoileva kuva ruotsalaisista. hyvä keikka ja hyvä fiilis, sen verran mitä pystyi perältä seuraamaan. oli vähän happi lopussa ja korvatulppa hukassa oman keikan jäljiltä, heh. mutta kiitti jannelle ja muille järkkääjille, oli kivaa! ja huippua että jengiä oli tullut paikalle noinkin paljon. yllätyskiva keikkapaikkakin!

kuka tahansa

Lainaus käyttäjältä: niilo pielinen - 15:11:07 - 03.02.2013 välispiitsit vaa pilaa se intensiiviti

Juu ja tämähän onkin jo ihan eri juttu kuin se, että kaikki tietäisivät mitä mieltä ja millaisella keikalla ollaan. Toki riippuu myös bändistä ja puhujasta, miltä höpötykset kuulostavat. Nyt puhuttiin kummassakin tapauksessa vieraalla kielellä, mikä taisi vaikuttaa erityisesti Spiknykterin sanoman välittymisessä. Joskus kuitenkin välispiikitkin voivat olla tosi intensiivisiä ja nostattaa koko keikan yleistunnelmaa (ainakin minun mielestäni). Joskus ne sitten taas ovat saman vanhan toistamista ja yleisön yksimielisyyden olettamista. Se on ankeeta. Mutta onhan musakin joskus ankeeta. Aina ei voi voittaa!

timo/raittius

Lainaus käyttäjältä: kuka tahansa - 20:42:44 - 03.02.2013
Lainaus käyttäjältä: niilo pielinen - 15:11:07 - 03.02.2013 välispiitsit vaa pilaa se intensiiviti

Juu ja tämähän onkin jo ihan eri juttu kuin se, että kaikki tietäisivät mitä mieltä ja millaisella keikalla ollaan. Toki riippuu myös bändistä ja puhujasta, miltä höpötykset kuulostavat. Nyt puhuttiin kummassakin tapauksessa vieraalla kielellä, mikä taisi vaikuttaa erityisesti Spiknykterin sanoman välittymisessä. Joskus kuitenkin välispiikitkin voivat olla tosi intensiivisiä ja nostattaa koko keikan yleistunnelmaa (ainakin minun mielestäni). Joskus ne sitten taas ovat saman vanhan toistamista ja yleisön yksimielisyyden olettamista. Se on ankeeta. Mutta onhan musakin joskus ankeeta. Aina ei voi voittaa!
välispiikit on kyllä hankalia. niitä on tosi vaikee harjotella muualla kuin keikoilla, ja keikoilla tuntuu vaan ihan todella dorkalta avata suunsa ja kertoa jotain (todennäköisesti) biisiin tai tapahtumaan liittyvää. nyt tällä kertaa ekat esiintyjät ei kai juur spiikannu mitään, niin sit tuli sellanen fiilis, että halus sit ite sössöttää mahdollisimman paljon. pitäis ehkä ruveta harrastamaan jotain spoken word -juttuja että sais keikoilla noi höpinät kulkemaan vähemmän myötähävettävästi.

tosin ite tykkään kyl, melkein poikkeuksetta, kun esiintyjät taustottaa jotenkin biisejään. tulee ihan sellanen olo, että siinä on mietitty tai tunnettu jotain kun on tehty sitä biisiä, että sillä on joku muukin kuin esteettinen merkitys sille esittäjälleen.

Hatshoe

Yks mahishan ton välispiikki-asian suhteen vois olla että ois erikseen spoken word-setti tai keskustelu ja sit keikka omana kokonaisuutenaan, jolloin intensiteetti säilyisi. Mutta se syy miks välispiikit on just välispiikkejä on ehkä se, et tiettyjä tyyppejä kiinnostaa vaan musa ja joitain sit taas pelkkä politiikka, mut ainakin mulle ne on aikalailla sellanen kokonaisvyyhti joita ei aina voi erottaa ilman että osapuolet kärsii. Ja niitä samoja aiheita jota punk usein käsittelee voi lähestyä tosi monelta eri kannalta ja niihin voi mennä ihan niin syvälle ku haluaa. Sitä paitsi tuollakin keikalla oli ihmisiä jotka ei välttämättä käy hirveesti punk-keikoilla. Ja sit ihmisillä on erilaisia kausia ja ajatusmaailmat kelluu sellasessa vaikutteiden meressä, että jos vaikka viettää viikot koulussa tai töissä jossa kohtaa jatkuvasti seksismiä niin siihen saattaa tottua ja alkaa pitää sitä normaalina vaikka joskus ois kyseenalaistanut sitä hyvinki perinpohjasesti. Tää vaan yhtenä esimerkkinä, pointtina se, että ihmiset taantuu tosi helposti takas totuttuihin käyttäytymismalleihin, koska ympäristö tukee niitä. Siks ei riitä se että ysärillä joku sano jotain poliittista punk-keikalla. Kaikki ei myöskääm lue biisien sanoja tai kirjoja. Välispiikeiltä taas on vaikee välttyä jos käy keikoilla jossa niitä on. Alistumiseen ja alistamiseen perustuvista käytösmalleista eroon pyrkiminen saattaa olla elinikäinen prosessi ja siitä mun mielestä oleellisesti on kyse kun puhutaan "vallankumouksesta". Punk ei varmaan mitään isoja muutoksia tuu ikinä saamaan aikaan maailmassa laajalti, mutta yksittäisten ihmisten elämiin sillä saattaa olla mullistava vaikutus ja sitä kautta myös yhteisöihin joissa ne vaikuttaa.

Vois vetästä halvan Ian McKaye sitaatin vielä: "There are people in music that don't take politics seriously, but there are also people in politics who don't take music seriously." Tai jotenki noin se sen sano G. Kuhnin kirjassa Sober Living for the Revolution.

+1000000 siitä et keikka oli päihteetön ja tunnelma oli ainaki itellä huikea, toivottavasti ja ilmeisesti muillakin! Oli tosi rentouttavaa ku ei tarvinnu olla huolissaan siitä et milloin joku kaatuu soittokamojen päälle (niinku kävi Spiknykterin Helsingin keikalla)(no soittajat kyllä kaatu) tai alkaa kähmimään ihmisiä tai muuten vaan sekoilemaan, ja siivoominenki oli helpompaa ku kaljaa ei lainehtinu joka paikassa. Mut ei sitä päihteettömyyttä paikan päällä muuten ees hirveesti huomannu; ihan normi keikka, paitsi että tavallista parempi.

Niin, ja myönnettäköön et Raivoraittiuden spiikit ei vältsiin aina mitään sanataiteen helmiä ole mut jostain pitää alottaa ja sopii toki vetää parempia spiikkejä sit muiden tai tosiaan soittaa vaan sitä musaa, mikä on kans tosi jees. Me ollaan myös välillä vedetty vaan biisejä pötköön, mut se tuntuu vähän sellaselta suorittamiselta. Spiikit on kuitenki vähän sellanen arvaamaton tekijä, joka tekee siitä performanssista itelle mielenkiintosemman. Ehkä pitäis välttää itsestäänsevyyksiä välispiikeissä. Toisaalta itsestäänselvyydet on aika kiinnostavia. Miks ne on itsestäänselviä? Onko ne?

Mörk Séancen rumpuasia on ikuisen pohdinnan kohde! Voishan se olla hyvä, mut sit pitäis olla aina rumpali mukana, tai joku laite, jota osais käyttää niin et se kuulostais järkevältä.

edit. siis Turussa kaatu soittajat rumpujen päälle, Helsingissä kaatu humalaiset kitarakamojen päälle yhden nupin hajoittaen. Hieman epäselvästi sanoin tuolla. Ja vielä varmuuden vuoksi mainittakoon että tottakai suurin osa alkoholin käyttäjistä käyttäytyy suurimmaksi osaksi oikein hyvin, viihdyn vain itse paremmin päihteettömässä tai vähäpäihteisessä ympäristössä.

torre

kyl teijän spiikit hyvät oli! nimenomaan parempia kuin "meil on uus seiska", tai sellainen "anteeksipyytävä" tyyli spiikata. ainakin jos mä näen keikalla jonkun mulle uuden bändin jonka meiningistä tykkään, arvostan vielä enemmän jos ne myös puhuu asiaa.

Hatshoe

Lainaus käyttäjältä: torre - 14:07:39 - 05.02.2013
kyl teijän spiikit hyvät oli! nimenomaan parempia kuin "meil on uus seiska", tai sellainen "anteeksipyytävä" tyyli spiikata. ainakin jos mä näen keikalla jonkun mulle uuden bändin jonka meiningistä tykkään, arvostan vielä enemmän jos ne myös puhuu asiaa.

kiitos!

Reuna-alue

Lainaus käyttäjältä: torre - 14:07:39 - 05.02.2013
kyl teijän spiikit hyvät oli! nimenomaan parempia kuin "meil on uus seiska", tai sellainen "anteeksipyytävä" tyyli spiikata. ainakin jos mä näen keikalla jonkun mulle uuden bändin jonka meiningistä tykkään, arvostan vielä enemmän jos ne myös puhuu asiaa.

Voin yhtyä tähän lausuntoon. Puheenvuorot olivat suoraselkäisiä ja vilpittömiä. Sellainen painaa vaakakupissa enemmän kuin hienot sanankäänteet. Rehellisyys takaa useimmiten myös sen, että mielipiteiltään ja vakaumuksiltaan kirjavassakin yleisössä (sekä tietysti bändin ja yleisön välillä) syntyy keskinäiselle arvostukselle ja kunnioitukselle rakentuva ilmapiiri. Sellainen on aitoa riippumattomuutta, auktoriteetittomuutta ja vapautta.

Tilaisuuden päihteettömyys tuotti itsellenikin hyvää mieltä. Kyseessä ei ollut mitenkään alleviivattu elementti, mutta onnistuneeseen kokonaisuuteen se vaikutti oleellisesti! Henkilökohtaisesti pidän kovin tärkeänä, että alakulttuurihulinoissa on tämäkin juonne läsnä.