Suomalaisen elokuvan festivaali 11.4. - 15.4.2012

Aloittaja xjannex, 15:11:36 - 10.04.2012

« edellinen - seuraava »

Kalenteriin linkitetyt tapahtumat

xjannex

Ohjelma

Festivaaliteatterina toimii Puutarhakadun auditorio (Puutarhakatu 1), jossa pidetään myös kotimaista kauhu- ja tie-elokuvaa käsittelevät seminaarit. Näytösliput 4 euroa (ellei toisin mainita), festivaalikortti 20 euroa. Seminaareihin vapaa pääsy.

Keskiviikko 11.4.
18.00 KULKURIN HOLHOKKI (Ohjaus: Aarne Kivimäki, 1940. 55 min.) Esityksen säestää Kari Mäkiranta orkestereineen.
20.00 HURJAN POJAN KOTI & YÖN KEVYT POLTTOÖLJY (Ohjaus: K. J. Koski, 1987. 28 min.) (Ohjaus: K. J. Koski, 1991. 30 min.)
21.30 ÄÄNIÄ MAAN ALTA (Ohjaus: Janne Leimola, 2011. 32 min.)
NÄYTÖKSEEN VAPAA PÄÄSY!

Torstai 12.4.
12.00 TIE-ELOKUVASEMINAARI
16.00 LASISYDÄN (Ohjaus: Matti Kassila, 1959. 97 min.)
18.00 KAKSI KIVAA KAVERIA (Ohjaus: Aarne Kivimäki, 1944. 73 min.)
NÄYTÖKSEEN VAPAA PÄÄSY!
20.15 AUTOTYTÖT (Ohjaus: Maunu Kurkvaara, 1960. 80 min.)
22.00 KUUTAMOSONAATTI (Ohjaus: Olli Soinio, 1988. 86 min.)

Perjantai 13.4.
12.00 KAUHUELOKUVASEMINAARI
16.00 NOITA PALAA ELÄMÄÄN (Ohjaus: Roland af Hällström, 1952. 80 min.)
18.00 INTOHIMON VALLASSA (Ohjaus: Teuvo Tulio, 1947. 90 min.)
20.00 SILMÄ SILMÄSTÄ (Ohjaus: Atro Lahtela, 1999. 76 min.)
22.00 CHRISTIAN DREADFUL (Ohjaus: Niko Kostet, 2011. 79 min.)

Lauantai 14.4.
10.00 MELANCHOLIAN 3 HUONETTA (Ohjaus: Pirjo Honkasalo, 2004. 105 min.)
12.00 ROSSO (Ohjaus: Mika Kaurismäki, 1985. 77 min.)
14.00 NOIDAN KIROT (Ohjaus: Teuvo Puro, 1927. 70 min.) Esityksen säestää Kari Mäkiranta orkestereineen.
16.00 VALKOINEN PEURA (Ohjaus: Erik Blomberg, 1952. 74 min.)
17.30 TULENNIELIJÄ (Ohjaus: Pirjo Honkasalo, 1998. 105 min.)
19.30 BENSAA SUONISSA (Ohjaus: Risto Jarva, 1970. 97 min.)
21.30 NEITOPERHO (Ohjaus: Auli Mantila, 1997. 96 min.)

Sunnuntai 15.4.
10.00 VARSINAIS-SUOMI-AIHEISIA LYHYTELOKUVIA. Koosteen elokuvat vahvistetaan myöhemmin. Näytöksen kokonaiskesto n. 90 min.
12.00 IKÄLUOKKA & VAARAN MERKKI (Ohjaus: Pirjo Honkasalo & Pekka Lehto, 1976. 45 min.) (Ohjaus: Pirjo Honkasalo & Pekka Lehto, 1978. 20 min.)
14.00 ATMAN (Ohjaus: Pirjo Honkasalo, 1996. 76 min.)
16.00 TULIPÄÄ (Ohjaus: Pirjo Honkasalo & Pekka Lehto, 1980. 155 min.)



XXI SUOMALAISEN ELOKUVAN FESTIVAALI 11.–15.4.2012

Jokakeväinen Suomalaisen elokuvan festivaali pidetään Turussa 11.–15.4.2012. Festivaaliteatterina toimii Puutarhakadun auditorio (Puutarhakatu 1). Elokuvanäytösten lisäksi on tarjolla tuttuun tapaan seminaareja ja iltaohjelmaa. Tapahtuman järjestää Varsinais-Suomen elokuvakeskus yhteistyössä Kansallisen audiovisuaalisen arkiston ja Yleisradion tv-arkiston kanssa.

Tämän vuoden festivaaliohjelmistossa korostuvat ne monet tavat, joilla suomalainen elokuva on syntynyt kansainvälisen vuorovaikutuksen osana, rajoja ylittävien kohtaamisten rajapinnassa. Tämän rinnalla nousee esille paikallisuus.


Päävieraana Pirjo Honkasalo

Festivaalin päävieraana on Pirjo Honkasalo, joka on Turussa sunnuntaina kertomassa elokuvistaan ja niiden teosta. Honkasalon ura hakee monipuolisuudessaan vertaansa. Omissa ohjauksissaan hän on asettanut kyseenalaiseksi fiktion ja dokumentin raja-aidan, joka usein tuntuu vaikealta ylittää.

Festivaali esittää tiiviin läpileikkauksen ohjaajan uran eri vaiheista alkaen Pekka Lehdon kanssa tehdyistä dokumenteista Ikäluokka (1976) ja Vaaran merkki (1978). Honkasalon uudempaa dokumenttituotantoa edustavat palkitut Atman (1996) ja Melancholian 3 huonetta (2004), jotka ovat olleet vauhdittamassa pitkän dokumenttielokuvan uutta nousua ja kansainvälistä läpimurtoa. Honkasalon fiktioelokuvista esitetään Pekka Lehdon kanssa ohjattu Tulipää (1980), aikansa kallein ja maineikkain historiallinen elokuva, ja Tulennielijä (1998), joka muistuttaa Honkasalon koko tuotantoa läpäisevistä muistiin ja historialliseen jatkuvuuteen liittyvistä teemoista.


Suomalaista road-elokuvaa ja kauhua

Vuoden 2012 festivaali tuo esille kaksi lajityyppiä, kotimaisen road-elokuvan ja kauhuelokuvan.

Road-elokuvalla on juurensa tukkilais- ja kulkurielokuvien harhailussa, mutta tällä kerralla keskitytään road-elokuvan ydinalueeseen, autoiluun maantiellä. Lajityypin saloihin perehdytään myös torstaina järjestettävässä tie-elokuvaseminaarissa.

Teemasarjassa nähdään esimerkiksi Matti Kassilan Lasisydän (1959), joka on samalla avaus modernin elokuvan teemoihin, vieraantumiseen ja minuuden etsimiseen, sekä Mika Kaurismäen Rosso (1985), joka muistuttaa siitä, miten keskeinen laji road-elokuva on ollut 1980-luvulla nousseessa uudessa kotimaisessa elokuvassa. Niin ikään nähtävä Auli Mantilan Neitoperho (1997) kääntää miehiseksi oletetun lajin odotukset nurin saattamalla nuoren naisen tien päälle.

Kauhuelokuvasarjassa Kari Mäkirannan ryhmän säestämä mykkäkauden elokuva Noidan kirot (1927) johdattelee pohjoiseen mystiikkaan, ja Erik Blombergin Valkoinen peura (1952) jalostaa aihepiirin täydellisyyteen.

Kauhusarjan uudempaa kotimaista tuotantoa edustavat mm. Olli Soinion Kuutamosonaatti (1988) ja Atro Lahtelan Silmä silmästä (1999), jotka yhdistävät syrjäseutudraaman kansainvälisen kauhun suuntauksiin. Olli Soinio ja Atro Lahtela myös vierailevat festivaalilla. Kotimaiseen kauhuun käydään käsiksi myös perjantaipäivän seminaarissa ja torstaina pidettävällä iltaklubilla, jossa esitetään katsaus uuteen kotimaiseen indie-kauhuelokuvaan.


Turku valkokankaalla

Lyhytelokuvakoosteessa, jonka johtoelokuvana on Aho & Soldanin maineikkaan Suomi kutsuu -teoksen toinen osa (1932), nähdään kuvia paitsi Turusta myös muualta Varsinais-Suomesta. Turkulaisen elokuvatuotannon historiaa valotetaan kahdella Kivimäen veljesten elokuvalla. Kaksi kivaa kaveria -komedian (1944) esityksessä Kansallinen audiovisuaalinen arkisto kerää tietoja kuvauspaikoista ja elokuvassa esiintyvistä henkilöistä. Kulkurin holhokki (1940) on mykkäkomedia, joka ei aikoinaan koskaan päässyt viralliseen esitykseen. Kari Mäkirannan säestämä festivaaliesitys on siis oikeastaan tämän 72-vuotiaan elokuvan ensi-ilta!

Tuoreempaa Turkuun liittyvää elokuvaa edustavat Niko Kostetin ohjaama satiirinen rockelokuva Christian Dreadful (2011), K. J. Kosken undergroundia ja vanhan Turun purkamista luotaavat Hurjan pojan koti (1987) ja Yön kevyt polttoöljy (1991) sekä Janne Leimolan dokumentti Ääniä maan alta (2011), jossa pureudutaan TVO:n osakuntatilojen menneisyyteen ja loppuhuipennukseen.


LISÄTIETOJA:

www.suomalaisenelokuvanfestivaali.fi

salozka

Noidan kirot vois koittaa lauantaina tsekkailla, sitä en oo ees nähnyt. Kovaa settiä, Kuutamosonaattikin valkokankaalta ois hillitön :D Mut ei taida ajankohta natsata nyt.