TURUN ELOKUVAKERHON JA KIRJAKAHVILAN KAUHUELOKUVASARJA 2019 // OPEN AIR HORROR CINEMA
Fb:
https://www.facebook.com/events/437745603750040Ei pääsymaksua, ikärajat elokuvakohtaisia. // Free entry, age restrictions apply depending on the movie.
21.8. The Wicker Man (Uhrijuhla, 1973)
28.8. The Texas Chain Saw Massacre (Teksasin moottorisahamurhat , 1974), live: Laua rip, Milankolia
4.9. La chute de la Maison Usher (Usherin talon häviö, 1928), säestys // live accompaniment: WellenformTurun elokuvakerhon ja Kirjakahvilan loppukesän maksuttomissa ulkoilmanäytöksissä katsotaan tänä vuonna kauhuklassikoita vuosikymmenten takaa. Keskiviikkoina 21.8., 28.8. ja 4.9. järjestettävät iltamat alkavat klo 20 elokuvien tunnelmiin johdattelevalla musiikilla. Itse elokuva pyörähtää käyntiin hämärän laskeuduttua. Sarja huipentuu tuttuun tapaan livesäestettyyn mykkäelokuvanäytökseen. Iltojen viiletessä suosittelemme lämmintä pukeutumista ja vilttejä, sadesäällä näytös pidetään sisällä Kirjakahvilassa.
Free open air horror movie nights on Wednesdays Aug 21, Aug 28 and Sep 4 at Brinkkala courtyard, brought to you by the Turku Cinema Club and the Turku Book Café. The gates to the courtyard open at 8 pm with appropriate musical prefaces to the given movie. The movie rolls after darkness has descended. As always, the series finale is a silent classic with live accompaniment. Dress warmly and/or bring blankets. In case of rain, the movie will be screened inside the café.
▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾
Tulevat: // Upcoming screenings:
Ke 28.8. THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE | Teksasin moottorisahamurhatTobe Hooper | USA | 1974 | 83 min | K18 | blu-ray | English, suom. tekstitys
Live: LAUA RIP
https://www.facebook.com/lauariphttps://soundcloud.com/lauaripLive: MILANKOLIA
https://soundcloud.com/milankoliaTeksasin moottorisahamurhat on yksi innovatiivisimmista modernin kauhuelokuvan edustajista, ja se vaikutti suuresti kauhuelokuvagenren kehitykseen niin kuvakerronnallisilla kuin temaattisillakin ratkaisuillaan. Pienellä budjetilla tehdystä, yhteiskunnallisilla kannanotoilla väritetystä elokuvasta tuli suurmenestys, joka vielä nykyäänkin sijoittuu kärkisijoille kaikkien aikojen parhaita – ja kauhistuttavimpia – kauhuelokuvia listattaessa.
Teksasin sydänmailla automatkalla olevan nuorisojoukon karua kohtaloa tarkasteleva elokuva on hyvin väkivaltainen ja häiritsevä, vaikkei siinä verellä juuri läträtäkään. Tämä niin sanotun slasher-genren varhainen edustaja kiellettiin heti useassa maassa vuosikymmeniksi, ja esimerkiksi Suomessa siihen viitattiin toistuvasti esimerkkinä väkivaltaviihteen haitallisuudesta, vaikkei koko elokuvaa edes ollut maassa nähtävillä.
Aikaansa edellä olleesta kauhuklassikosta esitetään vuonna 2014 julkaistu uudelleen masteroitu 4K-versio, jonka restaurointiprosessissa ohjaaja Tobe Hooper oli itsekin läsnä. Hooper kuoli vuonna 2017.
Ennen elokuvaa, illan hämärtymistä odoteltaessa, kuullaan tummasävyisiä musiikkiesityksiä Milankolialta ja Laua ripiltä.
1980-luvun kauhu- ja scifielokuvien ääniraidoista sekä tietokonemusiikista ja witch housesta suurimmat vaikutteensa saanut Milankolia soittaa synkeää ja satunnaisesti kokeellista elektronista musiikkia. Brinkkalan pihan keikalla hän esittää myös otteita syksyllä julkaistavaan Meridian-kauhulyhäriin (ohj. Heta-Maria Pyhäjärvi & Kalle Nikander) tekemästään musiikista. Kyseessä on Milankolian ensiesiintyminen.
Laua ripin musiikissa pikkutytöt ottaa vallan. Laua rip on runoutta, räppiä ja ragea gameboy-estetiikalla.
Ke 4.9. LA CHUTE DE LA MAISON USHER | The Fall of the House of Usher | Usherin talon häviöJean Epstein | Ranska | 1928 | 61 min | K12 | DVD | silent, English intertitles
Livesäestys // accompaniment: WELLENFORM
https://www.facebook.com/Wellenform-925756157479725/Edgar Allan Poen kertomuksista ammentava mykkäklassikko on visuaalisesti vaikuttava kauhuelokuvan helmi, joka merkitsi ranskalaisen avantgardgen ensimmäisen aallon loppua. Mykkäelokuvan kuvakieli ja ohjaaja Jean Epsteinin kokeelliset montaasitekniikat tuovat hyvin esiin kauhukirjallisuuden pioneerina tunnetun Poen (1809–1849) kertomusten outoa ja ahdistavaa tunnelmaa. Usherin suvun kartanon painajaismaisten tapahtumien kuvauksessa on niminovellin ohella elementtejä myös muun muassa Soikea muotokuva -novellista.
Suomessa elokuvaa on aiemmin esitetty ainakin Lau Naun, The Hearingin ja Radiopuhelinten säestyksellä. Brinkkalan pihan näytöksen äänimaailman rakentaa Jaakko Penttisen ja Teppo Toivosen muodostama elektronisen musiikin duo Wellenform, jonka musiikillinen kieli pohjaa varhaiseen industrialiin, teknoon ja konkreettiseen musiikkiin. Äänilähteinä Wellenform käyttää muun muassa modulaarisia ja analogisia syntetisaattoreita, samplereita ja konkreettisia ääniä. Toivonen ja Penttinen ovat tehneet tahoillansa musiikkia 1990-luvulta alkaen eri kokoonpanoissa ja esiintyneet paitsi klubeilla myös taidegallerioissa ja elokuvateattereissa. Kirjakahvilan ja Turun elokuvakerhon ulkoilmanäytöksissä duo on aiemmin säestänyt mykkäklassikot Berliini: Suurkaupungin sinfonia (vuonna 2015), Mies ja elokuvakamera (vuonna 2017) ja Metropolis (vuonna 2018).
Menneet: // Past screenings:
Ke 21.8. THE WICKER MAN (The Final Cut) | Uhrijuhla
Robin Hardy | Iso-Britannia | 1973 | 94 min| K16 | blu-ray | English, ei tekstitystä
Kristitty konstaapeli matkaa syrjäiselle skotlantilaissaarelle tutkimaan nuoren naisen katoamista. Pian hän alkaa epäillä, että pakanallisia menoja harjoittavalla saarelaisyhteisöllä on asian kanssa jotain tekemistä.
Väkivaltaisiin ja verellä läträäviin kauhuelokuviin kyllästynyt käsikirjoittaja Anthony Shaffer halusi elokuvasta keskivertoa älyllisemmän, ja julkaisuaikanaan Uhrijuhla saikin varsin hyviä arvosteluja – esimerkiksi elokuvalehti Cinefantastique julisti sen "kauhuelokuvien Citizen Kaneksi". Yhtiökauppaa seuranneen heikon levityksen johdosta elokuva kuitenkin vaipui nopeasti unohduksiin. Sittemmin Robin Hardyn eksentrinen esikoisohjaus on kohonnut kulttiklassikoksi, ja esimerkiksi saarelaisyhteisön johtajaa näytellyt, yli 275 elokuvassa esiintynyt näyttelijälegenda Christopher Lee piti Uhrijuhlaa uransa parhaana elokuvana.
Elokuvan alkuperäinen leikkaus on kadonnut, ja siitä on vuosikymmenten saatossa tehty lukuisia eri pituisia leikkauksia. Brinkkalan pihan näytöksessä esitetään vuonna 2013 yllättäen löytyneeseen, alkuperäisestä vain hieman lyhennettyyn versioon perustuva niin sanottu viimeinen leikkaus, jota Hardy itse piti parhaana mahdollisena korvaajana menetetylle alkuperäisleikkaukselleen. Hardy kuoli vuonna 2016.
▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾
TURUN KIRJAKAHVILA
Brinkkalan piha, Vanha Suurtori 3
http://www.kirjakahvila.orghttp://www.facebook.com/kirjakahvilahttp://www.instagram.com/kirjakahvilaTURUN ELOKUVAKERHO
http://turunelokuvakerho.blogspot.comhttps://www.facebook.com/groups/12516990409/Yhteistyössä: Varsinais-Suomen Elokuvakeskus (projektori), Turun museokeskus (Brinkkalan piha), Turun Suurtorin keskiaika ry (pihakalusteet)
▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾▾
ESTEETTÖMYYS JA TURVALLISEMMAN TILAN POLITIIKKA
Turvallisemman tilan politiikka: Kunnioita jokaisen itsemäärittelyä. Älä koske, tuijota, valokuvaa tai kysy henkilökohtaisia asioita ilman suostumusta. Käytä henkilöstä hänen käyttämäänsä nimeä ja pronominia. Jos joku tai jokin häiritsee sinua tai jos havaitset häirintää, ilmoita Kirjakahvilan henkilökunnalle.
Esteettömyydestä: Kirjakahvila sijaitsee Brinkkalan sisäpihalla, joka on päällystetty mukulakivillä. Kahvilatilaan on kaksi rappusta, ei ramppia. Kahvilassa on sukupuolittamattomat WC:t.
Tarkempia esteettömyystietoja:
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=10159730118720621&id=454794070620//
ACCESSIBILITY AND SAFER SPACE POLICY
Safer space policy: Respect everyone's self-identification. Do not touch, stare, take pictures, or ask personal questions without consent. Address everyone with the name and pronoun they use of themself. If anyone or anything makes you feel uncomfortable or if you witness harassment, please contact the Kirjakahvila staff.
Accessibility: The Book Café is located at the Brinkkala courtyard, which is paved with round cobblestones. Two steps lead into the café. Toilets are not gendered.